لینک های دسترسی

Breaking News

زنان سعودی اجازۀ دود کردن سگرت را یافتند


حکومت عربستان سعودی در یک اقدام دیگر در راستای تحکیم و تامین حقوق و آزادی زنان،به زنان در آن کشور اجازه داده است تا در محضر عام سگرت دود کنند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در نظر دارد که یک سلسله اصلاحات اقتصادی و اجتماعی را در کشورش پیاده کند که آزادی و حقوق زنان نیز بخشی از این اقدامات اصلاحی است.

سگرت و چلم دود کردن در محضر عام نیز یکی از حقوقی است که اخیراً به زنان در عربستان اعطا شده است. زنان سعودی پیش از این اجازه نداشتند در محضر عام سگرت دود کنند.

با آنهم بعضی زنان سعودی می‌گویند که بنابر محدودیت‌های فرهنگی و دینی حاکم در کشور نمی‌توانند در حضور عامه از کشیدن سگرت لذت ببرند.

ریما، زن سعودی که عادت به دود کردن سگرت دارد به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که نمی‌تواند در مورد این عادت به خانواده‌اش پیزی بگوید، زیرا به گفتۀ وی خانواده‌اش نمی‌دانند که زنان نیز ماندان مردان حق دارند سگرت دود کنند.

با وصف اصلاحات جدید، به گفتۀ شماری از زنان سعودی، سال‌ها محافظه کاری بیش از حد در عربستان سعودی سبب شده است که با وصف اجازۀ رسمی دولت، سگرت کشیدن زنان در حضور عامه نامانوس به نظر برسد.

نجلا (نام مستعار) زن ۲۶ سالۀ سعودی می‌گوید که هنوز هم سگرت کشیدن زنان در محضر عام "افتضاح و کار ناشایسته" تلقی می‌شود. او گفت: "حقوق من زمانی اعاده خواهد شد که خانواده ام مرا منحیث یک سگرت کش قبول کند".

نجلا گفته است که که یک دوستش بعد از اینکه پدر و مادرش از سگرت زدنش مطلع شدند، به مرکز درمان معتادین غرض درمان برده شده است.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ به زنان اجازه سفر بدون محرم را داد و حالا زنان بالاتر ازسن ۲۱ سال می‌توانند به تنهایی و بدون محرم سفر کنند.

برعلاوه حق رانندگی و شرکت در بازی‌های ورزشی و کنسرت‌ها نیز از جمله حقوقی است که در سال‌های اخیر به زنان در عربستان سعودی داده شده است.

هرچند این آزادی‌ها به زنان در سعودی شاید بسیار اندک به نظر برسد، اما تا چند سال پیش چنین چیزی وجود نداشت و پولیس امور مذهبی عربستان زنانی را که رنگ ناخن استفاده می‌کردند و یا هم موهایشان از زیر حجاب نمایان می‌شد، سرزنش می‌کرد.

XS
SM
MD
LG