لینک های دسترسی

Breaking News

پس از قتل جمال خاشقجی، ولیعهد سعودی برای نخستین بار به ترکیه سفر می کند


دیدار ولیعهد عربستان سعودی و رییس‌جمهور ترکیه در عربستان سعودی
دیدار ولیعهد عربستان سعودی و رییس‌جمهور ترکیه در عربستان سعودی

یک مقام ترکیه روز جمعه ۱۷ جون (۲۷ جوزا) گفت که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، هفتهٔ آینده به ترکیه سفر خواهد کرد.

پس از آنکه جمال خاشقجی خبرنگار منتقد ریاض، در سال ۲۰۱۸ میلادی در داخل قونسلگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید، روابط ریاض و انقره تیره شد.

پس از قتل آقای خاشقجی، این نخستین دیدار ولیعهد عربستان از ترکیه است.

یک مقام ارشد ترکیه به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که " انتظار می رود که حاکم بالفعل دولت شاهی به تاریخ ۲۲جون از انقره دیدن کند، اما جزییات سفرش تا حال اعلام نشده است."

در جریان سفر ولیعهد سعودی قرار است مقام های عربستان و ترکیه چندین توافق را در حالی امضا کنند که انقره با بحران مالی مواجه است و تلاش می‌کند تا به خاطر رسیدگی به مشکل تورم پولی در آن کشور، با متحدین غیر غربی خود در تعامل باشد.

قبل بر این، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در اواخر ماه اپریل سال روان میلادی برای نخستین بار پس از قتل جمال خاشقجی از عربستان سعودی دیدن کرد و در جریان سفرش، یکجا با محمد بن سلمان به مکه رفت.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد ولیعهد عربستان سعودی که برای روزنامه واشنگتن پست نیز مقاله می‌نوشت، به تاریخ دوم اکتوبر ۲۰۱۸ پس از ورود به قونسلگری عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه، ناپدید شد.

پس از ورود به قونسلگری، خاشقجی توسط افراد وابسته به عربستان سعودی به قتل رسید و اعضای بدنش را قطع قطع کردند. بقای جسد خاشقجی تا حال پیدا نشده است.

حکومت ترکیه پس از آن اعلام کرد که اسناد و شواهدی در دست دارد که نشان‌دهندۀ قتل خاشقجی در داخل قونسلگری عربستان سعودی است.

عربستان در ابتدا اتهامات قتل جمال خاشجقی را رد می‌کرد، اما در نهایت پذیرفت که خاشقجی اشتباهاً در یک عملیات غیراصولی کشته شد، اما دست داشتن محمد بن سلمان را در آن رد کرده است.

رییس جمهور اردوغان قبل بر این گفته بود که "مقامات عالیرتبه" عربستان سعودی دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده اند، اما هیچگاهی به صورت مستقیم از ولیعهد عربستان سعودی نام نبرده است.

قتل جمال خاشقجی انتقادهای شدید بین المللی از جمله ایالات متحده را در پی داشت.

بر اساس گزارش‌ها، ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده بر ۷۶ شهروند سعودی محدودیت‌های ویزه را اعلام خواهد کرد؛ افرادی که به گفتهٔ وزیر خارجهٔ امریکا، گمان می‌رود در تهدید مخالفان عربستان در خارج دخیل بوده اند.

وزارت مالیه ایالات متحده نیز در ارتباط به کشته شدن خاشقجی، بر احمد حسن محمد العسیری، معاون پیشین اداره‌ٔ استخباراتی عربستان و نیروی واکنش سریع این کشور تعزیرات وضع کرده است.

با آنهم، ادارهٔ آقای بایدن تا اکنون بر شهزادهٔ عربستان تعزیرات وضع نکرده است.

XS
SM
MD
LG