لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر مالیۀ عربستان: سعودی می‎تواند بسیار به زودی در ایران سرمایه‌گذاری کند


محمد الجدعان، وزیر مالیۀ عربستان سعودی گفته است که پس از توافق برای احیای روابط دپلوماتیک میان عربستان و ایران، سعودی می‌تواند "بسیار به زودی" سرمایه‌گذاری را در ایران آغاز کند.

الجدعان روز چهارشنبه ۱۵ مارچ (۲۴ حوت) در یک کنفرانس بخش مالی در ریاض گفت که "فرصت‌های زیاد" سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد و به گفتۀ وی عربستان نیز فرصت‌های زیادی را در آن کشور ایجاد خواهد کرد.

او گفت که دلیلی برای جلوگیری از چنین سرمایه‌گذاری‌ها نمی‌بیند، هرچند جمهوری اسلامی ایران زیر فشار شدید تحریم‌های ایالات متحدۀ امریکا قرار دارد.

وزیر مالیۀ عربستان سعودی گفت که اگر واقعاً به اصولی که بر آن توافق شده، پابندی وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاری ها "بسیار زود" صورت گرفته می‌تواند.

ایران و عربستان سعودی روز جمعه ۱۰ مارچ (۱۹ حوت) با وساطت چین، توافق کردند تا روابط دپلوماتیک‌شان را پس از سال‌ها تنش از سر بگیرند و سفارت‌های خود را در جریان دوماه در هر دو کشور بازگشایی کنند.

این دو کشور سرشار از نفت، در منازعات شرق میانه در جناح مخالف همدیگر قرار داشته اند، اما روابط تهران و ریاض در جنوری ۲۰۱۶ میلادی پس از آن درگیر تنش جدی شد که ریاض شیخ نمر باقر النمر، روحانی پرنفوذ شیعۀ سعودی را اعدام کرد.

اعدام النمر سبب تظاهرات گسترده در ایران شد و معترضان ایرانی به سفارت و قونسلگری عربستان در تهران،‌ و قونسلگری دیگر آن در شهر مشهد یورش بردند که این وضعیت منجر به قطع کامل روابط دپلوماتیک میان دو کشور شد.

پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای میان ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت ملل متحد به اضافۀ آلمان در سال ۲۰۱۸، ایران زیر فشار تحریم‌های جدید و فلج کنندۀ امریکا قرار گرفت.

عربستان سعودی که متحد دیرینۀ ایالات متحده است، از تحریم‌های واشنگتن بر تهران که بخش‌های عمده به شمول صنعت نفت ایران را هدف قرار داده، حمایت کرده است.

با اینحال، الجدعان گفت: "دلیلی وجود ندارد که [سرمایه‌گذاری] صورت نگیرد. منظورم این است، ایران برای صدها سال همسایۀ مان بوده و خواهد بود. پس مسله‌ای نمی‌بینم که ما را از عادی‌سازی روابط در زمینۀ سرمایه‌گذاری باز دارد."

اما این مقام سعودی گفت که این امر تا زمانی محقق خواهد بود که به گفتۀ وی طرف‌ها "به توافق پابندی داشته...به حق حاکمیت احترام گذاشته و به امور دیگران مداخله نکنند."

XS
SM
MD
LG