لینک های دسترسی

Breaking News

استفاده از بلندگوهای مساجد در عربستان تنها به آذان و اقامه محدود شد


شیخ عبداللطیف بن عبدالعزیز آل شیخ، وزیر امور اسلامی، دعوت و ارشاد عربستان سعودی رهنمودی را به همه مساجد آن کشور پخش کرده و متصدیان و متولیان مساجد را رهنمایی کرده است تا استفاده از بلندگوهای بیرونی مساجد را فقط به آذان و اقامه محدود کنند.

بر اساس این رهنمود، صدای بلندگوها از یک سوم ظرفیت اعظمی دستگاه بلندگوی مورد استفاده فراتر نرود. وزارت امور اسلامی عربستان سعودی هشدار داده است که هرکسی که از این مقررات تازه سرپیچی کند پیگرد با تدابیر انضباطی روبرو خواهد شد. اما در مورد مجازات متخلفان اشاره‌ای نشده است.

این اقدام پس از آن اتخاذ شد که برخی مساجد علاوه بر استفاده از بلندگوهای داخل مساجد، اقدام به نصب تعدادی بلندگوها در خارج از مساجد نیز کرده بودند و این بلندگوهای بیرونی هنگام نماز باعث آزار بیماران، افراد مسن و کودکان در خانه‌های مجاور مساجد شده بود.

وزارت امور اسلامی، دعوت و ارشاد عربستان با استناد بر اصول فقهی نگاشته است: "نه دیگران را آزار برسانید و نه دیگران بر شما آزار برسانند."

در این رهنمود آمده است که دلیل استفاده از بلندگو این است که تنها در داخل مسجد نمازگزاران صدای امام را بشنوند و ضرورت نیست که صدای امام در هنگام ادای نماز در خانه‌های جوار مسجد شنیده شود.

همچنین این وزارت استدلال کرده است که هنگامی که صدای تلاوت آیات قرآن از بلندگوهای بیرون مسجد نشر می‌شود، اما کسی به آن گوش نمی‌دهد، بی احترامی به قرآن است.

رهنمود وزارت امور اسلامی، دعوت و ارشاد عربستان در این رهنمود که فتوای شماری از عالمان متنفذ دینی به شمول شورای عالی علمای آن کشور نیز اشاره کرده که گفته اند که بلندگوها جز در هنگام آذان و اقامه نباید به کار گرفته شود.

XS
SM
MD
LG