لینک های دسترسی

Breaking News

دو زن در سعودی به خاطر رانندگی بازداشت شد


لجین الهذلول، حین رانندگی در امارات متحده عربی
لجین الهذلول، حین رانندگی در امارات متحده عربی

دو زن در عربستان سعودی به خاطر رانندگی موتر برای نزدیک به یک هفته زندانی شد. جرم این دو زن فعال عرب، سرپیچی از فرمان پادشاه است که دادن حق رانندگی به زنان را منع کرده است.

این دو زن که مسافه میان امارات متحدۀ عربی و عربستان سعودی را رانندگی کرده اند، از حامیان مبارزاتی اند که بر ضد ممانعت از حق رانندگی زنان در اکتوبر سال گذشته در عربستان شکل گرفت.

لجین الهذلول ۲۵ ساله که در امارات متحدۀ عربی جواز رانندگی دارد، یکی از این دو زن جوان است که هنگام ورود به عربستان سعودی بازداشت شد و برای یک شبانه روز در قید مرزبانان سعودی نگهداری شد.

الهذلول به تاریخ ۳۰ نومبر ویدیویی را در یوتیوب نشر کرد که وی را در حال رانندگی در امارات متحده عربی نشان می داد. منظور او از نشر این ویدیو تقویت فعالانی بود که برای گرفتن حق رانندگی به زنان سعودی مبارزه می کنند.

فعالان سعودی می گویند که میسا العبودی ۳۳ ساله روز بعد هنگامی که برای الهذلول آب، نان و لباس می آورد، حین رانندگی از سوی مرزبانان سعودی بازداشت شد.

دیدبان حقوق بشر گفته است که هر دو زن ظاهراً به خاطر اینکه رانندگی می کردند، بازداشت شده اند. با اینحال روشن نیست که آیا این دو با اتهام جنایی روبرو خواهند شد یا خیر.

به گفتۀ فعالان از آن زمان تا کنون الهذلول در یک مرکز اصلاح نوجوانان نگهداری شده و العمودی در زندان ولایت الاحساء محبوس است.

فعالان سعودی همچنان می گویند که از این دو زن در عدم موجودیت وکیل مدافع تحقیق صورت گرفته است، اما به آنان اجازه داده شده است تا بستگان خود را ملاقات کرده و با آنان از طریق تلیفون صحبت کنند.

تفسیر سختگیرانۀ عربستان سعودی از اسلام یکی از دلایل ممانعت از صدور جواز رانندگی به زنان است، چون اینگونه قیودات در سایر کشور های جهان اسلام، حتا همسایگان محافظه کار سعودی وجود ندارد.

افغانستان به عنوان کشوری با اکثریت قاطع مسلمان که رژیمی چون طالبان را نیز پشت سرگذاشته است، امروزه با رانندگی زنان مشکل نداشته و حتا در شهر مزارشریف یک زن تکسی رانی می کند.

فعالان سعودی می گویند که دلیل اصلی ایستادگی حکومت شاهی آن کشور در برابر دادن حق رانندگی به زنان، پشتوانۀ مسایل گسترده تر دیگر قانونی است که سلطۀ مردان را بر زندگی زنان در آن کشور چیره می سازد.

XS
SM
MD
LG