لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان عادی سازی با اسراییل را بدون راه حل دو کشور، اسراییل-فلسطین رد کرد


 فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجهٔ عربستان سعودی
فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجهٔ عربستان سعودی

وزیر خارجهٔ عربستان سعودی روز جمعه ۲۰ جنوری (۳۰ جدی) گفت که روابط خود با اسراییل را تا زمانی عادی نمی‌سازد که راه حل دو کشور-اسراییل و فلسطین- به وجود بیاید.

اظهارات شهزاده فیصل بن فرحان آل سعود در حاشیهٔ‌ نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سویس، زمانی بیان شد که بنیامین نتنیاهو،‌ صدراعظم اسراییل،‌ روز پنجشنبه در بیت المقدس با جیک سالیوان،‌مشاور امنیت ملی قصر سفید، در مورد عادی سازی روابط با عربستان سعودی صحبت کرد.

شهزاده فیصل به رسانهٔ بلومبرگ گفت:‌"عادی سازی واقعی و ثبات واقعی فقط از طریق دادن یک دولت به فلسطین می‌تواند به وجود بیاید."

عربستان سعودی بزرگترین صادر کنندهٔ تیل و شریک نزدیک ایالات متحده است، اما بار‌ها عادی سازی روابط با اسراییل را که متحد نزدیک امریکا است، رد کرده است. دلیل عمدهٔ‌ آن، اشغال قلمروهای فلسطین توسط اسراییل عنوان شده است.

در سال ۲۰۲۰ میلادی، همسایه‌های عربستان سعودی از جمله امارات متحدهٔ عرب و بحرین در قصر سفید "توافقات ابراهیم" را با اسراییل امضا کردند. سپس سودان و مراکش در چارچوب این سند به ابتکار دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا، روابط خود را با اسراییل عادی کردند.

صدراعظم نتنیاهو بار‌ها تمایل خود را برای عادی سازی روابط با عربستان سعودی نشان داده است. عربستان سعودی نیز برای پیوستن با این توافق تمایل نشان داده، اما گفته است که فقط در صورتی روابطش را با اسراییل عادی خواهد ساخت که این کشور با فلسطینی‌ها صلح کند.

ریاض از سال‌ها به این سو روابط دپلوماتیک کامل با اسراییل را به راه حل دو کشور مستقل- اسراییل و فلسطین- مشروط دانسته است تا منازعه میان اسراییل و فلسطین که از چندین دهه به این سو ادامه داشته است، پایان یابد. اسراییل و فلسطینی‌ها برای بیش از یک دهه مذاکرات اساسی با هم انجام نداده اند.

اسراییل از جنگ شش روزهٔ سال ۱۹۶۷ به اینسو بر شرق بیت المقدس و کرانهٔ غربی رود اردن کنترول دارد و از آن به بعد ده‌ها شهرک یهودی‌‌نشین را در آنجا اعمار کرده است.

فلسطینی‌ها تلاش می‌کنند تا کرانهٔ غربی را بخشی از دولت آینده خود بسازند و اعمار شهرک‌های یهودی‌نشین را مانع عمدهٔ حل منازعه میان اسراییل و فلسطین تلقی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG