لینک های دسترسی

Breaking News

صدر اعظم اسراییل خواهان تامین روابط با سعودی شد


یایر لاپید، صدراعظم کنونی اسراییل
یایر لاپید، صدراعظم کنونی اسراییل

یایر لپید،‌صدر اعظم اسراییل، روز یکشنبه ۱۰ جولای (۱۹ سرطان) در حالی خواهان ایجاد روابط دپلوماتیک با عربستان سعودی شد که قرار است جو بایدن، رییس جمهور امریکا، در روز‌های آینده از این دو کشور دیدار کند.

اسراییل و عربستان سعودی روابط دپلماتیک رسمی ندارند، اما به دلیل وجه مشترک شان—دشمنی با ایران که رقیب دو کشور در منطقه به حساب می رود— گفته می‌شود که با هم روابط مخفیانۀ امنیتی دارند. اعتقاد بر این است که دولت سلطنتی عربستان سعودی از جمله معدود کشور‌های عربی است که ایجاد روابط با اسراییل را زیر بررسی دارد.

لپید در جریان نشست هفته وار کابینه‌اش گفت:‌ "اسراییل دست خود را به سوی همه کشورهای منطقه دراز می‌کند و از آنان می‌خواهد که با ما روابط برقرار کنند؛ با ما روابط ایجاد کنند و تاریخ را برای فرزندان ما تغییر دهند."

پس از امضای "توافقات ابراهیم" روابط اسراییل با کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای عربی در حال گسترش است.

در ماه سپتمبر سال ۲۰۲۰ میلادی، امارات متحدهٔ عرب و بحرین در قصر سفید "توافقات ابراهیم" را با اسراییل امضا کردند. سپس سودان و مراکش در چارچوب این سند به ابتکار دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا، روابط خود را با اسراییل عادی کردند.

عربستان سعودی نیز برای پیوستن با این توافق تمایل نشان داد، اما گفته است که فقط در صورتی روابط‌اش را با اسراییل عادی خواهد ساخت که این کشور با فلسطینی‌ها صلح کند.

بایدن قرار است روز چهار شنبه برای یک سفر سه روزه به اسراییل برسد و در جریان این سفر، در کرانهٔ غربی رود اردن با مقام‌های فلسطین نیز دیدار کند. سپس از آنجا رییس جمهور ایالات متحده مستقیم به عربستان سعودی پرواز خواهد کرد.

بایدن روز یکشنبه ۱۰ جولای در مقاله‌ای که در روزنامهٔ واشنگتن پوست چاپ امریکا نشر شد، گفته است که هدف‌اش این است تا این دو کشور -اسراییل و عربستان- را با هم نزدیک کند.

بایدن در این مقاله نوشته است: "من نخستین رییس جمهوری خواهم بود که از اسراییل به جده پرواز خواهم کرد. این سفر همچنین نماد کوچکی از روابط نوپا و گام‌هایی در جهت عادی‌سازی بین اسراییل و جهان عرب خواهد بود که حکومت من برای تعمیق و گسترش آن تلاش می‌کند."

روابط رسمی با عربستان سعودی یک کودتای دپلماتیک بزرگ برای اسراییل تلقی خواهد شد. دولت سلطنتی عربستان سعودی به طور علنی تایید نکرده است که با اسراییل همکاری دارد.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، از مدت‌ها پیش حامی فلسطینی‌ها بوده است. شاه سلمان تمایل دارد تا فلسطین در کرانه غربی، نوار غزه و شرق بیت‌المقدس حکومت مستقلی را تشکیل بدهد. اسراییل هر سه منطقه را در سال ۱۹۶۷ میلادی تصرف کرد، با آنهم در سال ۲۰۰۵ میلادی نیروها و شهرک نشینان خود را از غزه خارج کرد.

ریاض از سال‌های به این سو روابط دپلوماتیک کامل با اسراییل را به راه حل دو کشور مستقل- اسراییل و فلسطین- مشروط دانسته است تا منازعه میان اسراییل و فلسطین که از چندین دهه به این سو ادامه داشته است، پایان یابد. اسراییل و فلسطینی‌ها برای بیش از یک دهه مذاکرات اساسی با هم انجام نداده اند.

اما در سال‌های اخیر نشانه‌هایی از تغییر طرز دید میان اسراییل و فلسطینی‌ها مشاهده شده است. در عین حال، عربستان سعودی نیز اجازه داده است تا پرواز‌های اسراییل از طریق حریم هوایی آن کشور به کشور‌های خلیج صورت بگیرد.

بر اساس گزارش ها، بنیامین نتانیاهو، صدراعظم پیشین اسراییل، در سال ۲۰۲۰ میلادی به عربستان سعودی پرواز کرد و با محمد بن سلمان، ولیعهد آن کشور،‌ ملاقات کرد.

XS
SM
MD
LG