لینک های دسترسی

Breaking News

'صدها هزار کودک افغان در معرض خطر بیماری و مرگ قرار دارند'


سازمان حمایت از کودکان گفته است که بیش از ۳۰۰ هزار کودک در افغانستان در زمستان جاری با سرمای شدید مواجه اند و اگر به آنان لباس مناسب زمستانی و امکانات گرم کردن منازل شان فراهم نشود، منجر به بیماری و حتا مرگ آنان خواهد شد.

این نهاد بین‌المللی روز پنجشنبه ۳۱ دسمبر (۱۱ جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که صدها هزار کودک در افغانستان نه تنها با خطر گرسنگی و ابتلا به بیماری‌ها به شمول کووید۱۹ مواجه اند، بلکه سرمای شدید زیر صفر نیز حیات آنان را تهدید می‌کند.

در این اعلامیه آمده است که برفباری در مناطق شمال افغانستان کودکان را به صورت جدی متاثر کرده است. ادامۀ جنگ و ناامنی، ویران شدن خانه‌های مردم و بیجا شدن آنان به کمپ‌های موقت و زیر خیمه‌ها، مشکل دیگری عنوان شده است که شرایط را برای آنان به ویژه کودکان دشوارتر می‌کند.

اعلامیه افزوده است: "وضعیت برای کودکانی که مجبور به زندگی کردن در کمپ، در جاهایی مانند ولایت بلخ اند، ناخوشآیند است. هم اکنون هوا در بلخ سرد است و شب‌هنگام به منفی ۱۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و در ماه‌های آینده از این هم سردتر خواهد شد."

سازمان حمایت از کودکان گفته است که بسته‌های امداد زمستانی را به ۱۰۰ هزار خانوادۀ نیازمند در ۱۲ ولایت افغانستان فراهم کرده است که شامل مواد سوخت، بخاری، کمپل، جمپر، جراب، موزه و کلاه زمستانی برای کودکان می‌باشد.

سازمان ملل متحد گفته است که شمار مجموعی بیجاشدگان داخلی در افغانستان از سال ۲۰۱۲ تا کنون به ۴.۱ میلیون نفر رسیده است.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان دو ماه پیش گزارش داده بو که در سال روان بیش از ۲۲۰ هزار نفر و در سال گذشتۀ میلادی ۴۵۶ نفر در داخل افغانستان بیجا شده اند.

XS
SM
MD
LG