لینک های دسترسی

Breaking News

مکالمۀ تیلفونی پمپیو و قریشی دربارۀ صلح افغانستان


وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که مایک پمپیو با همتای پاکستانی‌اش در مورد مسایل افغانستان به ویژه روند گفتگوهای صلح این کشور تیلفونی صحبت کرده است.

این وزارت ناوقت روز جمعه هفتم (۱۷ اسد) در اعلامیه‌ای گفته است که در این مکالمۀ تیلفونی بر اهمیت همکاری دو کشور در روند صلح افغانستان و برخی موارد دیگر بحث و گفتگو کرده اند.

مایک پمپیو، وزیر خارجۀ این کشور نیز در یک پیام تویتری در این مورد گفته است: " امروز با وزیر خارجه پاکستان‌ شاه محمود قریشی در باره ادامه همکاری‌ها در صلح افغانستان و اهمیت حمایت از ثبات منطقه‌ای تماس سازندۀ داشتم."

آقای پمپیو گفته است که چشم به راه پیشرفت در هدف‌های مشترک و افزایش همکاری‌ها با پاکستان در این باره است.

در این حال، شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان در صحفۀ تویترش گفته است که کشورش برای برقراری صلح و در پشتیبانی از حل و فصل سیاسی در افغانستان پیش قدم بوده و در این راستا تلاش‌های زیادی را انجام داده است.

آقای قریشی همچنان گفته است که پاکستان در تلاش تقویت روابط‌ اش با ایالات متحدۀ امریکا است.

مقام‌های افغان همواره پاکستان را به عدم همکاری در روند صلح این کشور و کشانیدن طالبان به میزگفتگوهای مستقیم متهم کرده اند؛ اما اسلام‌آباد این اتهام‌ها را رد کرده و گفته است که برای برقرای صلح در این کشور، صادقانه تلاش کرده است.

این در حالی است وزیر خارجۀ امریکا از برگزاری لوی جرگۀ مشورتی صلح برای تصمیم دربارۀ سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالبان استقبال کرده و آن ‌را فرصت تاریخی برای پایان جنگ در افغانستان خوانده است.

آقای پمپیو همزمان با برگزاری این جرگۀ با نشر اعلامیه‌ای همچنان گفت که رهایی زندانیان طالبان منجر به آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی خواهد شد.

او افزود: "طالبان تعهد کرده اند که پس از آزادی به موقع این زندانیان، با تیم ملی که نمایانگر قوت و تنوع جمهوری اسلامی افغانستان است، وارد مذاکره خواهند شد."

رهایی ۵۰۰۰ زندانی گروه طالبان جز توافقنامه صلح ایالات متحده و طالبان است که به تاریخ ۲۹ فبروری سال جاری در دوحه امضا شد.

XS
SM
MD
LG