لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو به اعضای جرگه: رهایی زندانیان سبب کاهش خشونت‌ و آغاز مذاکرات می‌شود


ایالات متحدۀ امریکا از برگزاری جرگۀ مشورتی صلح برای تصمیم دربارۀ سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالبان استقبال کرده و آن‌را فرصت تاریخی برای پایان جنگ در افغانستان خوانده است.

مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا روز جمعه هفتم اگست (۱۷ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که رهایی زندانیان طالبان منجر به آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی خواهد شد.

آقای پامپیو افزود: "طالبان تعهد کرده اند که پس از آزادی به موقع این زندانیان، با تیم ملی که نمایانگر قوت و تنوع جمهوری اسلامی افغانستان است، وارد مذاکره خواهند شد."

وزیر خارجهٔ ایالات متحده در یک تویت نوشته است: "از اشتراک کنندگان لویه جرگه تمجید می‌کنم که برای توحید حمایت ملی به صلح افغانستان گرد‌هم آمده اند. پس از ۴۰ سال جنگ، خونریزی و ویرانی، جانبین آماده اند یک روند سیاسی را برای رسیدن به توافق از طریق مذاکرات، آغاز کنند."

آقای پمپیو گفت که طالبان تعهد کرده اند که در جریان مذاکرات بین‌الافغانی، خشونت‌ها را کاهش خواهند داد تا از یک مسیر سیاسی روی آتش‌بس "دایمی و جامع" به توافق برسند.

او همچنان افزود : "ایالات متحده قصد دارد تا طالبان را به این تعهدات پابند نگه دارد."

ایالات متحده از حکومت افغانستان، رهبران سیاسی و اشتراک کنندگان لویه جرگه خواست تا از "این فرصت تاریخی برای صلح" استفاده کنند.

آقای پمپیو همچنان گفته است که ایالات متحده، متعهد است در بخش توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت در افغانستان است، کمک کند، اما هشدار داده که تصامیم و عملکرد حکومت افغانستان و گروه طالبان روی کمک‌های آینده ایالات متحده "تاثیر خواهد گذاشت."

در این حال، ستیفانو پونتیکورو، نماینده ارشد ملکی ناتو برای افغانستان در یک تویت، برگزاری جرگه مشورتی صلح را فرصتی برای بحث در مورد روند صلح و رهایی زندانیان خوانده است.

آقای پونتیکورو در صفحۀ تویترش نوشته است که امیدوار است اعضای این جرگه در جریان گفتگوهای شان برای توحید حمایت ملی به صلح دست یابند.

جرگۀ مشورتی صلح امروز به گونۀ رسمی توسط رییس جمهور غنی آغاز شد و این جرگه تا سه روز در کابل ادامه خواهد داشت.

حکومت افغانستان ۴۶۰۰ عضو گروه طالبان شامل در فهرست ارایه شده از سوی آن گروه را رها کرد است، اما در مورد رهایی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده جرگه مشورتی را برگزار کرده است.

رهایی ۵۰۰۰ زندانی گروه طالبان جز توافقنامه صلح ایالات متحده و طالبان است که به تاریخ ۲۹ فبروری سال جاری در دوحه امضا شد.

XS
SM
MD
LG