لینک های دسترسی

Breaking News

ماموریت یوناما در افغانستان برای شش ماه تمدید شد 


شورای امنیت ملل متحد امروز ۱۷ سپتمبر (۲۶ سنبله) ماموریت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) را برای شش ماه دیگر تمدید کرد.

شورای امنیت ملل متحد ماموریت این نمایندهٔ ملل متحد را به اتفاق آرا تصویب کرد.

پانزده عضو این شورا از انتونی گوتیرش، سر منشی عمومی ملل متحد خواستند تا الی به تاریخ ۳۱ جنوری سال ۲۰۲۲ در روشنایی انکشافات اخیر سیاسی، امنیتی و اجتماعی در مورد پیشنهادات عملیاتی و استراتیژیک برای قیمومیت یوناما گزارش دهد.
پیش از این، سازمان عفو بین الملل نیز گفته بود که شورای امنیت ملل متحد باید ماموریت هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان (یوناما) را تمدید کرده و منابع بیشتر را در اختیار این اداره قرار دهد تا به نظارت و تحقیق پیرامون وضعیت در این کشور ادامه داده و در مورد نقض حقوق بشری گزارش دهد؛ ماموریتی را که یوناما از سال ۲۰۰۲ به اینسو انجام می‌دهد.

قرار بود ماموریت یوناما امروز، ۱۷ سپتمبر منقضی می‌شد.

لورینس ماس، حقوقدان ارشد عفو بین المللی در ملل متحد گفته است: "تسلط طالبان خطرات بزرگی را متوجه گروه‌های آسیب‌پذیر می‌سازد، به ویژه خبرنگاران، اقلیت‌های قومی، زنان و دختران و آنانی که با حکومت پیشین، کشورهای خارجی و قراردادی‌ها کار کرده اند."

شورای امنیت ملل متحد در فیصله‌نامهٔ ۳۰ اگست از گروه طالبان خواست تا به حقوق بشر، به شمول حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها احترام بگذارد؛ در توافق سیاسی همه‌شمول حضور کامل، برابر و معنادار زنان را تضمین کند؛ به حکم قانون پابند باشد؛ به افغان‌ها اجازهٔ سفر به خارج بدهد و به قوانین بشری بین المللی به شمول حفاظت از غیرنظامیان احترام بگذارد.

او همچنان گفته بود که رهبری گروه طالبان عفو عمومی اعلام کرده است و به همین دلیل نمی‌خواهند با هیچ کسی "دشمنی" داشته باشند.

XS
SM
MD
LG