لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل خواستار تمدید ماموریت یوناما در افغانستان شد


عفو بین الملل می‌گوید که شورای امنیت ملل متحد باید ماموریت هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان (یوناما) را تمدید کرده و منابع بیشتر را در اختیار این اداره قرار دهد تا به نظارت و تحقیق پیرامون وضعیت در این کشور ادامه داده و در مورد نقض حقوق بشری گزارش دهد؛ ماموریتی را که یوناما از سال ۲۰۰۲ به اینسو انجام می‌دهد.

ماموریت یوناما به تاریخ ۱۷ سپتمبر منقضی می‌شود و در همین روز در خصوص ادامهٔ کار این اداره در شورای امنیت ملل متحد رای‌گیری صورت می‌گیرد.

لورینس ماس، حقوقدان ارشد عفو بین المللی در ملل متحد گفت: "تسلط طالبان خطرات بزرگی را متوجه گروه‌های آسیب‌پذیر می‌سازد، به ویژه خبرنگاران، اقلیت‌های قومی، زنان و دختران و آنانی که با حکومت پیشین، کشورهای خارجی و قراردادی‌ها کار کرده اند."

او افزود که برای حمایت از حقوق افغان‌ها در این وقت پر‌خطر، ناظرین حقوق بشر ملل متحد باید در افغانستان حضور داشته باشند.

شورای امنیت ملل متحد در فیصله‌نامهٔ ۳۰ اگست از گروه طالبان خواست تا به حقوق بشر، به شمول حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها احترام بگذارد؛ در توافق سیاسی همه‌شمول حضور کامل، برابر و معنادار زنان را تضمین کند؛ به حکم قانون پابند باشد؛ به افغان‌ها اجازهٔ سفر به خارج بدهد و به قوانین بشری بین المللی به شمول حفاظت از غیرنظامیان احترام بگذارد.

سازمان عفو بین الملل گفته است که یوناما باید حد اقل هر ماه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان به شورای امنیت گزارش ارایه کند. این نهاد مدافع حقوق بشر همچنان از ملل متحد خواست که به خاطر تقویت نظارت از حقوق بشر منابع مورد نیاز را در دسترس یوناما قرار دهد.

ملل متحد کارمندان سیاسی و بشری خویش را در افغانستان نگهداشته است، اما ناظرین حقوق بشری این اداره در این کشور حضور ندارند.

این در حالی است که گزارش‌هایی از کشته شدن غیرنظامیان توسط گروه طالبان در افغانستان،‌ به ویژه ولایت پنجشیر در رسانه‌ها نشر شده است.

عفو بین الملل گفته است که برخی از منابع در جریان مصاحبه با این سازمان گفته اند که طالبان حتا اجازه نمی‌دهند مواد غذایی و سایر اقلام ضروری نیز وارد پنجشیر شود.

عفو بین الملل همچنان از شورای حقوق بشر ملل متحد خواسته است تا یک ماموریت حقیقت‌یابی را در افغانستان راه اندازی کند.

پیش از این، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفته بود که این گروه در پی حملات انتقاجویانه نبوده و به هیچ کسی، به شمول کارمندان دولتی و ترجمانان نیروهای خارجی آسیب نخواهند رساند.

او همچنان گفته بود که رهبری گروه طالبان عفو عمومی اعلام کرده است و به همین دلیل نمی‌خواهند با هیچ کسی "دشمنی" داشته باشند.

XS
SM
MD
LG