لینک های دسترسی

Breaking News

سناتوران دموکرات به بایدن: برای ایجاد دولت فلسطینی اقدام کنید 


گروهی از سناتوران دموکرات کانگرس ایالات متحده امروز ۲۰ مارچ (اول حمل) درنامه‌ای از ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، خواستند تا برای ایجاد یک دولت فلسطینی "اقدامات جسورانه" اتخاذ کند.

این گروه سناتوران که شمار شان به ۱۹ نفر می‌رسد، به رهبری تام کراپر، متحد دیرینه‌ٔ بایدن، گفته اند که بحران شرق میانه به جایی رسیده است که از رهبری ایالات متحده می‌خواهد فراتر از تسهیل کردن مذاکرات میان فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها، اقدام کند.

در این نامه آمده است: "به این ترتیب، ما از دولت بایدن می‌خواهیم که فوراً با ایجاد چهارچوب جسورانه و علنی، مراحل لازمی برای ایجاد یک کشور فلسطینی در سواحل غربی رود اردن و نوار غزه را مشخص کند."

این سناتوران افزوده اند که یک دولت مستقل فلسطینی، غیرنظامی خواهد بود و این دولت اسراییل را به رسمیت خواهد شناخت و گروه حماس را رد خواهد کرد.

این سناتوران دموکرات همچنان خواهان ابتکار صلح منطقه‌‌ای شده اند که اسراییل را با کشورهای منطقه مدغم خواهد کرد. ایالات متحده از دیریست تلاش دارد روابط اسراییل با عربستان سعودی عادی شود و گفته می‌شود که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، در سفرجاری‌اش به این کشور شاهی بر این موضوع تمرکز خواهد کرد.

این در حالی است که چند روز پیش، چک شومر، رهبر اکثریت دموکرات‌ها در مجلس سنا، بلندترین رهبر منتخب یهودی و حامی دیرینه‌ٔ اسراییل، از بنیامین نتنیاهو برای چگونگی رسیدگی به جنگ غزه انتقاد کرده و خواهان انتخابات جدید در این کشور شد.

بایدن و بلینکن به کرات حمایت شان را از راه حل ایجاد دو دولت - فلسطینی و اسراییلی - ابراز کرده اند،‌ اما با آنکه می‌دانستند نتنیاهو و حکومت راستگرای وی قطعاً‌ مخالف این مفکوره اند، برای پیشرفت‌ آن پیش از آغاز جنگ میان حماس اسراییل، کار‌های اندکی را انجام دادند.

سناتوران دموکرات همچنان گفته اند که از مخالفت نتنیاهو با ایجاد دولت فلسطینی ناراض اند.

نام چک شومر در میان این ۱۹ سناتور شامل نیست، اما وی از این نامه و از ایجاد راه حل دو دولت، اعلام حمایت کرده است.

صدر اعظم اسراییل، روابط نزدیک با حزب جمهوریخواه ایجاد کرده است. مایک جانسن جمهوریخواه، رییس مجلس نمایندگان، امروز گفت که در جریان صحبت طولانی که با نتنیاهو داشت، مخالفت شدیداش را با سخنرانی چک شومر اظهار کرد.

مقام‌های اسراییلی گفته اند که در حملهٔ هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل حدود ۱۱۶۰ نفر، عمدتاً غیرنظامیان کشته شدند. اردوی اسراییل همچنان گفته است که در جریان این جنگ ۲۵۰ نظامی این کشور کشته شده است.

مقام‌های صحی غزه که زیر ادارهٔ حماس است، گفته اند که در اثر حملات پیهم نظامیان اسراییلی بر غزه تا اکنون نزدیک به ۳۲۰۰۰ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG