لینک های دسترسی

Breaking News

دموکرات‌ها برای گرفتن کنترول سنای امریکا یک گام نزدیک‌تر شدند


بر اساس شمارش آرای انتخابات مجلس سنا در ایالت جورجیا رافایل وارنوک، نامزد دموکرات نسبت به کیلی لوفلر رقیب جمهوریخواهش پیشتاز خوانده شده است.

رسانه‌های امریکایی صبح وقت چهارشنبه ششم جنوری (۱۷ جدی) گزارش داده اند که پس از شمارش تقریباً تمام آرا، آقای وارنوک بیش از ۴۰ هزار رای بیشتر از خانم لوفلر گرفته است.

آقای وارنوک ناوقت سه شنبه در پیامی به طرفدارانش گفت: "به ما گفته شده بود که برندۀ این انتخابات شده نمی‌توانید، اما امشب ثابت کردیم که با آرزومندی، پشتکار و حمایت مردم، هر چیزی ممکن است."

در رقابت برای دومین کرسی سنای جورجیا، جان اوسوف نامزد دموکرات نسبت به دیفید پردو، رقیب جمهوریخواه خود ۱۲ هزار بیشتر رای گرفته است.

انتخابات سنا در جورجیا برای هر دو حزب سیاسی ایالات متحده – جمهوریخواه و دموکرات- بسیار مهم است، زیرا نتیجۀ آن مشخص می‌کند که کم از کم در دو سال آینده کدام یکی از این احزاب در سنا اکثریت داشته باشند.

هم اکنون جمهوریخواهان ۵۰ کرسی و دموکرات‌ها ۴۸ کرسی مجلس سنای ایالات متحده را در اختیار دارند و جمهوریخواهان برای کسب اکثریت در سنا، فقط باید یک کرسی سنا را در ایالت جورجیا از آن خود کنند.

در صورتیکه دموکرات‌ها برندۀ هر دو کرسی سنا در جورجیا شوند، کرسی‌های سنا میان هر دو حزب ۵۰-۵۰ تقسیم شده و با یک رای که کاملا هریس، معاون ریاست جمهور منتخب امریکا در انتخابات سنا دارد، حزب دموکرات آقای بایدن کنترول سنا را نیز در دست خواهد گرفت.

حزب دموکرات رییس جمهور منتخب جو بایدن هم اکنون اکثر کرسی‌های مجلس نمایندگان ایالات متحده را در اختیار دارد.

در انتخابات سوم نومبر در ایالات متحده هیچ یک از نامزدان کرسی سنا در ایالت جورجیا نتوانستند اکثریت لازم را برای پیروزی کسب کنند و از اینرو دور دوم انتخابات سنا در آن ایالات روز سه شنبه پنجم جنوری برگزار شد.

افزون بر اینکه بیش از سه میلیون نفر در رای‌دهی پیش از وقت در جورجیا شرکت کرده بودند، مشارکت مردم در روز انتخابات نیز بلند بود و صف‌های طولانی راید‌هندگان در پشت مراکز رای‌دهی دیده می‌شد.

XS
SM
MD
LG