لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: در جنگ افغانستان پیروز می شویم


ایالات متحده در حال حاضر در افغانستان حدود ۸۴۰۰ سرباز دارد.
ایالات متحده در حال حاضر در افغانستان حدود ۸۴۰۰ سرباز دارد.

یک مقام ارشد قصر سفید می گوید که امکان برنده شدن امریکا در جنگ افغانستان وجود دارد.

سبسشن گورکا، معاون دستیار دونالد ترمپ در مصاحبه با صدای امریکا گفت برای دانستن اینکه آیا امریکا در جنگ افغانستان برنده خواهد شد و یا خیر باید به این پرسش پاسخ داد که چرا افغانستان برای امریکا اهمیت پیدا کرد و منافع ملی که واشنگتن را با کابل وصل کرده است، کدام ها اند.

آقای گورکا که یکی از مشاوران تیم امنیت ملی قصر سفید نیز است، افزود که ایالات متحده پس از حملات دهشت افگنی یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ به افغانستان سرباز فرستاد تا از آن کشور برای حمله علیه ایالات متحده استفاده نگردد.

معاون دستیار رئیس جمهور ترمپ گفت که اگر تعریف ماموریت امریکا در افغانستان همین باشد که واشنگتن نگذارد از افغانستان برای حملات گسترده علیه امریکا استفاده شود، پس به گفته او امریکا می تواند در جنگ افغانستان پیروز شود.

این مقام ارشد قصر سفید همچنین افزود: "مشکل در ۱۶ سال گذشته (ماموریت امریکا در افغانستان) این بوده که ما پس از سپری شدن هر ۱۰ ماه تعریف پیروزی خود را تغییر دادیم. این کار به نفع اردو و منافع ملی ایالات متحده نبوده است."

سبسشن گورکا گفت که حکومت دونالد ترمپ اکنون نمی خواهد سیاست بازنگری شده واشنگتن در قبال افغانستان را فاش سازد و یا در مورد پیامد های احتمالی آن صحبت کند.

به گفته سبسشن گورکا، این کاریست که حکومت قبلی امریکا به رهبری بارک اوباما آن را انجام داده بود. آقای گورکا با انتقاد از اعلام پیش از وقت سیاست امریکا در قبال افغانستان توسط حکومت بارک اوباما گفت که از این اقدام "دشمنان و رقبای" ایالات متحده "سؤ استفاده" کردند.

او افرود که حکومت دونالد ترمپ نمی خواهد "اشتباهات" ۱۶ سال گذشته امریکا در افغانستان را تکرار کند.

معاون دستیار دونالد ترمپ اذعان کرد که در بسیاری موارد استراتیژی امریکا در قبال افغانستان بر مبنای "فرضیه های نادرست" بنا شده بود.

سبسشن گورکا در پاسخ به این پرسش صدای امریکا که آیا او گزارش روزنامه نیویارک تایمز مبنی بر علاقمندی رئیس جمهور ترمپ به خاطر استخراج معادن افغانستان را تایید می کند و یا خیر گفت که در پیوند به این گزارش نمی خواهد اظهار نظر کند اما افزود که در عصر کنونی نمی توان بحث اقتصاد را از امنیت ملی جدا کرد.

اظهارات این مقام ارشد قصر سفید در حالی بیان می شود که اختلاف مقام های حکومت امریکا روی بازنگری سیاست آن کشور در قبال افغانستان، سبب تاخیر اعلام استراتیژی جدید واشنگتن برای افغانستان شده است.

سبشن گورکا از برخی سیاست های حکومت بارک اوباما در قبال افغانستان انتقاد کرد. (عکس از آرشیف)
سبشن گورکا از برخی سیاست های حکومت بارک اوباما در قبال افغانستان انتقاد کرد. (عکس از آرشیف)

XS
SM
MD
LG