لینک های دسترسی

Breaking News

غرق شدن قایق حامل مهاجران در سواحل ترکیه هفت کشته برجا گذاشت


مقامات ترکیه روز سه شنبه نهم جولای (۱۹ سرطان) گفتند که یک قایق حامل مهاجران در سواحل دریای اژه به صخره‌ها تصادم کرد که سبب کشته شدن هفت نفر شد.

علی یرلیکایا، وزیر داخله ترکیه، گفته است که گارد ساحلی ترکیه ساعت ۱۰:۴۷ صبح به وقت محلی به تماس فوری یک قایق ماهیگیری در منطقه پاسخ داد. به گفتۀ وی، تیم عملیاتی ۱۹ نفر را نجات داد، اما یک نفر هنوز هم ناپدید است.

مقامات ترکیه یک هلیکوپتر، چهار کشتی گارد ساحلی و یک تیم از غواصان را برای جستجوی فرد ناپدید شده اعزام کرده اند.

مقامات ترکیه از قول بازماندگان گفته اند که مقامات یونانی پیش از اینکه قایق آنان با صخره برخورد کند و غرق شود، آنها را در نزدیکی آب‌های ترکیه رها کردند.

این اتهام بخشی از ادعای دوامدار ترکیه مبنی بر این است که گویا یونان بدون طی مراحل پناهندگی و بر خلاف قوانین بین المللی مهاجران را اخراج می‌کند.

اما یونان برگشت مهاجران تازه وارد به ترکیه را تکذیب می‌کند. این دو کشور-ترکیه و یونان-یک دیگر را به بدرفتاری با مهاجران متهم می‌کنند.

تا اکنون هویت پناهجویان غرق شده مشخص نشده است، اما بیشتر پناهجویان کشورهای افریقایی و شهروندان افغانستان، پاکستان، ایران، عراق و سوریه از این مسیر خطرناک آبی رهسپار اروپا می‌شوند. این مهاجران یونان را به مثابه دروازه‌ای به اروپا و زندگی بهتر در کشو‌های اتحادیه اروپا می پندارند.

حادثه روز سه شنبه خطراتی را بازتاب می‌دهد که مهاجران در تلاش برای رسیدن به اتحادیه اروپا، با آن مواجه‌اند. این مهاجران در اکثر اوقات از طریق قاچاقبران و با استفاده از قایق‌ها به سفرهای خطرناک متوسل می‌شوند.

ترکیه میزبان نزدیک به چهار میلیون پناهنده است که اکثر آنان شهروندان سوریه استند.

انقره در سال ۲۰۱۶ با اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای امضا کرد که بر اساس آن، ترکیه در عوض جلوگیری از ورود پناهجویان به اروپا، کمک‌های مالی دریافت می کند.

گروه

XS
SM
MD
LG