لینک های دسترسی

Breaking News

شهباز شریف دستور دستگیری معترضانی را داد که دست به خشونت زده اند


شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، روز شنبه ۱۳ می (۲۳ ثور) دستور صادر کرد تا همه افرادی که در اعمال خشونت آمیز روزهای اخیر دست داشتند، شناسایی و دستگیر شوند.

این دستور شریف پس از دستگیری و بازداشت عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، صادر شد. حامیان خان پس از بازداشت وی دست به اعتراضات گسترده زدند و در برخی حالات این اعتراضات توام با خشونت مرگبار و نا‌‌‌آرامی‌ها بود.

عمران خان ناوقت جمعه به وقت محل به قید وثیقه به طور موقت از بازداشت آزاد شد. محکمهٔ عالی پاکستان دستگیری و بازداشت صدراعظم پیشین آن کشور را ''غیر قانونی و فاقد اعتبار" خوانده است.

عمران خان با ده‌ها اتهام مواجه است که شامل تحریک به خشونت، فساد اداری، تروریزم، انتقاد از اردو و نهادهای حکومتی می‌شود.

در جریان اعتراضات خشونت‌آمیز دست‌کم نه نفر کشته و پولیس بیش از ۲۰۰۰ معترض را دستگیر کرده است. اختلافات سیاسی توام با خشونت در حالی در پاکستان رخ داده است که این کشور از قبل با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.

حامیان معترض به بازداشت عمران‌ خان، صدراعظم پیشین پاکستان در شماری از شهرهای این کشور دفاتر و وسایط دولتی و خصوصی را به آتش کشیده یا تخریب کرده اند.
حامیان معترض به بازداشت عمران‌ خان، صدراعظم پیشین پاکستان در شماری از شهرهای این کشور دفاتر و وسایط دولتی و خصوصی را به آتش کشیده یا تخریب کرده اند.

عمران خان روز جمعه از حکم وثیقه محکمه استقبال کرد و گفت که قوهٔ قضاییه تنها محافظ پاکستان در برابر "قانون جنگل" است.

عمران خان در داخل محکمهٔ عالی پاکستان به خبرنگاران گفت:‌"باید بگویم که این انتظار را از قوهٔ قضاییه ما داشتم، زیرا تنها امیدی است که اکنون باقی مانده است."

عمران خان ۷۰ ساله در اپریل ۲۰۲۲ پس از آن از کرسی صدارت کشورش کنار زده شد که پارلمان پاکستان به وی رای عدم اعتماد داد.

عمران خان سه‌شنبهٔ گذشته در حالی که به سمت محکمۀ عالی برای حضور در جلسه رسیدگی به ده‌ها دوسیه، از اتهامات تروریستی و فساد گرفته تا خیانت و سایر جرایم جنایی در حال حرکت بود، بازداشت شد.

دستگیری و بازداشت خان موجب اعتراضات توام با خشونت در شهر‌های مختلف پاکستان شد.

حکومت پاکستان پس از آغاز اعتراضات که در پی دستگیری و بازداشت عمران آغاز شد، بر فعالیت شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، انستاگرام، تویتر و یوتیوب محدودیت وضع کرد تا از اعتراضات جلوگیری کند. اما به گفتهٔ شماری از تحلیلگران، این اقدام حکومت پاکستان موجب شد تا حمایت از صدراعظم پیشین آن کشور افزایش بیشتر پیدا کند.

وزارت داخلهٔ پاکستان سه شنبه شب به ادارهٔ مخابرات پاکستان دستور داد تا تیلفون‌های موبایل را در سراسر آن کشور محدود کند و دسترسی به فیسبوک، تویتر و پوتیوپ را مسدود کند. فعالیت‌ این رسانه‌های اجتماعی جمعه شب از سر گرفته شد، اما شنبه شب به وقت محل این رسانه‌های اجتماعی بار دیگر غیر قابل دسترس شد.

XS
SM
MD
LG