لینک های دسترسی

Breaking News

محاصرهٔ ماریوپول پایان یافت؛ روسیه به دنبال کنترول دونباس است


وزارت دفاع روسیه روز جمعه ۲۰ می (۳۰ ثور) اعلام کرد که آخرین گروه نیروهای اوکراینی که در فابریکهٔ فولاد ازوفستال در شهر ماریوپول در محاصره بودند، روز جمعه به نیروهای روسی تسلیم شدند و محاصره این فابریکه به پایان رسید.

ساعاتی پیش از اعلام روسیه، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین نیز گفت که اردوی اوکراین به آخرین مدافعان فابریکهٔ فولاد در ماریوپول گفته است که می‌توانند بیرون بروند و جان خود را نجات دهند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفته است که آخرین گروه شامل ۵۳۱ نفر می‌شد که با این حساب، به گفتهٔ این وزارتخانه، مجموع نظامیانی که در این فابریکه محصور بودند و به قوای روسی تسلیم شده اند به ۲۴۳۹ نفر رسید. مقامات اوکراینی تاکنون این ارقام را تایید نکرده اند.

در بیانیه آمده است: "ساحهٔ فابریکه ذوب آهن ازوفستال... کاملاً آزاد شده است. "

در همین حال روسیه حملهٔ گسترده‌ای را برای تصرف آخرین ساحهٔ تحت کنترول دولت اوکراین در منطقهٔ لوهانسک آغاز کرده است.

سرهی گیدی، والی لوهانسک در پیامی در تلگرام گفت: "اردوی روسیه ویرانی شدید شهر سیوی‌یردونتسک را آغاز کرده است، شدت گلوله باری دو برابر شده است، آنها ساختمان‌های مسکونی را گلوله باران می‌کنند و خانه به خانه ویران می کنند. "

او گفت: "ما نمی دانیم چند نفر جان باخته اند، زیرا این ناممکن است که به هر اپارتمان برویم و ببینیم."

اما ستردرستیز اوکراین گفته است که حمله به سیوی‌یردونتسک را که بخشی از عملیات بزرگ روسیه در امتداد خط مقدم است، عقب رانده اند.

مناطق دونتسک و لوهانسک که به صورت مجموعی منحیث دونباس در شرق اوکراین شناخته می‌شود، در نزدیکی مرز روسیه موقعیت دارد. قبل از تهاجم روسیه بر اوکراین بخش‌های این منطقه در کنترول جدایی طلبان و بخش‌های دیگر آن تحت ادارهٔ نیروهای اوکراینی قرار داشت. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به تاریخ ۲۱ فبروری مناطق لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین را منحیث کشورهای مستقل به رسمیت شناخت.

باوجود عقب‌نشینی نیروهای روسیه از جاهای دیگر در هفته‌های اخیر، این نیروها در جبهه لوهانسک پیشروی کرده‌اند، چیزی که برخی تحلیل‌گران نظامی آن را فشاری بزرگ برای دستیابی به اهداف جنگی کوچک‌تر یعنی تصرف مناطق تحت کنترول شورشیان طرفدار روسیه، می‌دانند.

سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته است که "آزادی جمهوری خلق لوهانسک" به زودی رخ خواهد داد.

به گفتهٔ تحلیل‌گران پایان محاصره ماریوپول پس از شکست‌های پیهم روسیه از زمان آغاز تهاجم در ۲۴ فبروری، یک لحظه نمادین مهم برای این کشور است، که به قیمت ویرانی گسترده‌ای به دست آمده است.

رییس جمهور زیلینسکی شرایط دونباس را که ماریوپول در آن قرار دارد "جهنم" توصیف کرده و گفته است که این منطقه توسط روسیه "به طور کامل ویران شده است".

XS
SM
MD
LG