لینک های دسترسی

Breaking News

مصر از 'پیشرفت قابل توجه' در مذاکرات برای آتش‌بس در غزه خبر داد


انتظار می رود که در جریان آتش‌بس شش هفته‌ای زمینه برای انتقال کمک های بشری بیشتر به غزه فراهم شود.
انتظار می رود که در جریان آتش‌بس شش هفته‌ای زمینه برای انتقال کمک های بشری بیشتر به غزه فراهم شود.

یک تلویزیون دولتی در مصر روز دوشنبه چهارم مارچ (۱۴ حوت) خبر داد که در دومین روز مذاکرات برای آتش‌بس در غزه میان میانجی‌گران و نمایندگان حماس در قاهره، پایتخت مصر، "پیشرفت قابل توجهی" صورت گرفته است.

پس از هفته‌ها مذاکرات، میانجی‌گران مصر، قطر و ایالات متحده در تلاش اند تا آتش‌بس پیشنهاد شدهٔ شش هفته‌ای در جنگ بین اسراییل و حماس را پیش از آغاز ماه رمضان در هفتهٔ آینده، برقرار کنند.

بر اساس این پیشنهاد، انتظار می رود که حماس گروگان های اسراییلی را در بدل رهایی صدها فلسطینی از زندان های اسراییل، آزاد کند.

به گفته مقامات اسراییلی، شبه نظامیان حماس در جریان حملهٔ هفتم اکتوبر در اسراییل، حدود ۱۱۶۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

برخی از گروگان‌ها در جریان آتش‌بس موقت در ماه نومبر آزاد شدند و گفته می‌شود که حدود ۱۰۰ نفر هنوز هم در بند حماس به سر می‌برند.

القاهره نیوز که با اداره استخبارت مصر وابسته است، به نقل از یک مقام بلندرتبه دولتی مصر بدون ذکر نامش، گزارش داده است که "مصر به تلاش های خود برای آتش‌بس در آستانه ماه رمضان ادامه می دهد".

بر اساس این گزارش، در مذاکراتی که روز یکشنبه بدون حضور نمایندگان اسراییل آغاز شد، پیشرفت چشمگیری صورت گرفته است.

به گفتهٔ یک مقام ارشد امریکایی، اسراییل همچنین شرایط آتش‌بس پیشنهادی شش هفته‌ای را پذیرفته است که طی آن زمینه برای انتقال کمک های بشری به غزه فراهم خواهد شد.

در واکنش به حمله هفتم اکتوبر شورشیان حماس، اسراییل عملیات هوایی و زمینی را در غزه به هدف از بین بردن حماس آغاز کرد که در نتیجهٔ آن، به گفتهٔ وزارت صحت در غزه که کنترول آن را حماس در دست دارد، تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر کشته شده که بیشتر آن زنان و کودکان اند.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که هزاران نفر در غزه به دلیل کمبود غذا و دیگر آشیای مورد نیاز، با خطر گرسنگی و شیوع بیماری های کشنده مواجه است.

گروه

XS
SM
MD
LG