لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۴۷۰هزار مورد عفونت حاد تنفسی طی سه ماه در افغانستان ثبت شده است – گزارش


سازمان جهانی صحت با نشر گزارشی از بیماری‌های ساری در افغانستان گفته است که از اول جنوری تا اواخر مارچ بیش از ۴۷۰هزار واقعه عفونت حاد تنفسی در ۳۴ ولایت این کشور ثبت شده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی صحت که امروز اول اپریل (۱۳ حمل) نشر شد، از جمله تمام واقعات بیش از ۲۹۸هزار مبتلایان را کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌دهد و نیز از مجموع واقعات حدود ۵۰ درصد بیماران زنان و دختران اند.

سازمان جهانی صحت در سه ماه سال روان میلادی، حدود ۱۱۰۰ مورد مرگ ناشی از بیماری عفونت حاد تنفسی را در سراسر افغانستان ثبت کرده است. در گزارش آمده است که بیش از ۸۸ درصد بیماران کودکان اند.

این سازمان به عنوان بخشی از اقدامات پیش‌گیرانه، ۳۹۷ بسته برای مدیریت این بیماری را در مراکز صحی در سراسر افغانستان توزیع خواهد کرد.

همچنان از آغاز سال ۲۰۲۴ بیش از ۸۵هزار پوستر و بروشور را جهت آگاهی و آموزش در مورد این بیماری در اختیار وزارت صحت عامه حکومت طالبان قرار داده است.

عفونت حاد تنفسی بیماری است که در آن کیسه‌های هوایی در یک یا هر دو شش انسان به شدت التهابی می‌شود. به گفتۀ متخصصان به دنبال ابتلا به این بیماری، در کیسه‌های هوا چرک یا مایع انباشته می‌شود و منجر به ایجاد علایمی مانند سرفه و خلط پشت حلق، تب، لرزه و نفس‌تنگی می‌شود.

داکتران می‌گویند که ویروس‌ها و باکتریاها عامل این بیماری بوده می‌توانند و کودکان زیر دو سال و افراد بالای ۶۵ سال بیشتر در معرض خطر این بیماری استند، چون سیستم ایمنی بدن آنان ضعیفتر عمل می‌کند.

این در حالی است که سازمان جهانی صحت در سال ۲۰۲۳ میلادی در مجموع نزدیک به یک میلیون و ۴۲۳هزار مورد عفونت حاد تنفسی را در ۳۴ ولایت افغانستان ثبت کرده بود که از این میان دوهزار و ۸۸۹ بیمار جان باختند.

سازمان جهانی صحت گفته است که تعداد واقعات کنونی این بیماری بالاتر از میانگین تعداد موارد گزارش شده در طول سال‌های ۲۰۲۰ تا۲۰۲۲ است.

گروه

XS
SM
MD
LG