لینک های دسترسی

Breaking News

شیوع بیماری سرخکان در افغانستان؛ در دو ماه بیش از ۷۰۰۰ واقعه ثبت شده است


سازمان جهانی صحت می‌گوید که با وجود تلاش‌های وقایوی، سرخکان در افغانستان افزایش یافته است
سازمان جهانی صحت می‌گوید که با وجود تلاش‌های وقایوی، سرخکان در افغانستان افزایش یافته است

سازمان جهانی صحت می‌گوید که آمار مبتلایان به سرخکان در افغانستان از هفتۀ سوم نومبر سال گذشته به اینسو افزایش یافته و تنها در دو ماه اول سال روان میلادی بیش از هفت‌هزار واقعه را ثبت کرده است.

این سازمان ناوقت یکشنبه سوم مارچ (۱۳ حوت) با نشر گزارشی در مورد بیماری‌های ساری در افغانستان گفت: "از ابتدای سال ۲۰۲۴، در مجموع ۷۱۷۹ مورد مشکوک به سرخکان و ۲۹ مورد مرگ گزارش شده است."

معلومات سازمان جهانی صحت نشان می‌دهد که بیش از ۵۷۰۰ مورد آن که از ۸۰ درصد کل واقعات مشکوک را تشکیل می‌دهد، کودکان زیر پنج سال استند.

از رهگذر آمار مبتلایان سرخکان، سمنگان، بلخ، فراه و خوست، به ترتیب در جایگاه اول تا چهارم قرار دارند.

سازمان جهانی صحت با اشاره به اینکه موارد مشکوک از اواخر نومبر سال گذشته سیر صعودی را پیموده، گفته است که زمستان و پوشش اندک برنامه‌های ایمنی می‌تواند دلیل این افزایش باشد.

به گفتۀ این سازمان، مقایسه آمار سال ۲۰۲۴ با میانگین ارقام موارد مشکوک طی سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که با وجود تلاش‌ها برای کنترول شیوع این بیماری، گراف واقعات سرخکان در افغانستان سیر صعودی را پیموده است.

برای پاسخگویی به واقعات سرخکان، سازمان جهانی صحت و شرکایش در افغانستان برنامه‌های واکسین کودکان را تطبیق کرده است. بر اساس آمار این سازمان از آغاز سال روان میلادی تا پایان فبروری، بیش از پنج‌هزار و ۷۰۰ کودک واکسین سرخکان دریافت کرده اند.

در آخرین مورد، بیش از سه‌هزار و ۷۰۰ کودک نه تا ۵۹ ماهه در هفتۀ آخر فبروری در ولایات ننگرهار، کابل، بادغیس، ارزگان، غور و وردک واکسین شده اند.

سازمان جهانی صحت در سال گذشته میلادی حدود ۲۵هزار مورد مشکوک به سرخکان و ۶۴ مورد مرگ ناشی از این بیماری را در افغانستان ثبت کرده بود. بر اساس گزارش این سازمان از مجموع تمام موارد ثبت شده، حدود ۱۸هزار تن آنان را کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌دادند.

گروه

XS
SM
MD
LG