لینک های دسترسی

Breaking News

توصیه برای مبارزه با کروناویروس؛ 'سگرت را ترک کنید'


مرکز کنترول و وقایۀ امراض امریکا گفته است کسانیکه سگرت دود می‌کنند، آسیب‌پذیرترین افراد در برابر کروناویروس اند و به آنان توصیه شده است که برای محافظت خود در برابر این بیماری سگرت را ترک کنند.

دانشمندان گفته اند که دود کردن سگرت، مژک‌‌های تنفسی یا ساختمان‌های مویک مانند در بالای حجرات تیوب تنفسی را از بین می‌برد. این مویک‌ها در داخل کردن هوا به شش و نیز بیرون راندن آن از شش نقش مهم دارد، اما با ترک سگرت این مژک‌ها دوباره شکل گرفته و ترمیم می‌‌شوند.

موجودیت این مویک‌ها قدرت انسان را در مبارزه با بیماری‌های عفونی به شمول کووید۱۹ بالا برده و نیز در تخلیۀ مخاط و بلغم را از مجرای تنفسی و شش‌ها کمک می‌کند.

در صورتیکه مخاط از مجرای تنفسی تخلیه نشود، در شش‌ها تجمع کرده و سبب بروز مشکلات تنفسی به شمول نفس تنگی و سندروم حاد تنفسی می‌شود.

بیشتر مرگ ناشی از ابتلا به کروناویروس نیز به دلیل ایجاد سندروم حاد تنفسی بوده است که با تقویت شش‌ها و انتقال هوا به درون شش‌ها خطر وقوع آن کاهش می‌یابد.

همچنین ترک کردن سگرت، خون را رقیق‌تر کرده و از لخته شدن آن جلوگیری می‌کند. از همین رو، خطر حمله قلبی که تعدادی زیادی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ تجربه کرده‌اند، کاهش می‌یابد.

پیش از این پژوهشی در چین نشان داده بود که ۱۲.۴ درصد مصرف کنندگان دخانیات به ویژه سگرت پس از ابتلا به کووید۱۹ به مراقبت ویژه، تنفس مصنوعی و تیوب تنفس ضرورت پیدا کرده و حتا جان باخته اند.

حالانکه بر اساس یافته‌های این پژوهش، کسانیکه عادت به دود کردن سگرت و دیگر دخانیات نداشته اند تنها در ۴.۷ درصد موارد به مراقبت ویژه و تنفس مصنوعی نیاز پیدا کرده اند.

XS
SM
MD
LG