لینک های دسترسی

Breaking News

استعمال چرس به قلب زیان می‌رساند – پژوهش‌ها


انجمن امراض قلبی امریکا با نشر بیانیه‌ای گفته است که استعمال چرس و دیگر مشتقات کانابیس یا گیاه شاهدانه سبب آسیب به قلب می‌شود.

این بیانیه که روز چهارشنبه پنجم اگست (۱۵ اسد) در ژورنال انجمن امراض قلبی امریکا نشر شد از زیان‌های استعمال هرگونه مشتق کانابیس بر قلب، شش‌ها و رگ‌های خون، از جمله حملات و سکتۀ قلبی هشدار داده است.

در این بیانیه که با استفاده از چندین پژوهش در مورد مصرف مشتقات کانابیس تهیه شده، آمده است که هرکسی که قصد استعمال مروانا، چرس و مشتقات شبیه آن را دارد باید نخست با داکتر معالج خود مشورت کند.

همچنین تاکید شده است که هرکسی که چرس و دیگر مشتقات کانابیس را استعمال می‌کنند، از محصولات قانونی آن که توسط نسخۀ داکتر عرضه می‌شود کار بگیرند، زیرا مشتقات غیرقانونی آن شاید از نظر کیفیت مشکلات زیاد داشته باشد.

با آنکه صدها مشتق شاهدانه در سرتاسر ایالات متحده در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد، تنها یک نوع آن جواز ادارۀ خوراکی و دوایی امریکا را دارد.

هم اکنون در ۱۲ ایالت امریکا مصرف مشتقات شاهدانه به کلی قانونمند است و در هشت ایالت دیگر به کلی غیرقانونی است. در ۳۰ ایالت دیگر امریکا مصرف درمانی آن مجاز بوده یا هم مصرف آن جرم پنداشته نمی‌شود.

پیش از این مطالعات دیگر نشان داده بود که مصرف مشتقات کانابیس یا شاهدانه سبب تسریع حرکات قلب، افزایش نیاز قلب به آکسیجن، بلند رفتن فشار خود و اخلال عملکرد جدارهای رگ‌ها می‌شود. بر اساس یافته‌های جدید، کسانیکه از قبل مشکلات و امراض قلبی دارند در معرض خطر بیشتر قرار دارند.

بیانیۀ انجمن امراض قلبی امریکا حاکی است که دود چرس، اجزای شبیه دود تنباکو را دارد و پس از مصرف آن، غلظت کاربن مونوکساید و قیر در خون مصرف کنندگان بلند می‌رود.

کاربن مونوکساید موجود در دود چرس نیز، بر اساس یافته‌های جدید، مانند دود تنباکو سبب درد قفس سینه، حملات قلبی، بی نظمی حرکات قلب و دیگر مشکلات جدی می‌شود.

در بیانیۀ انجمن امراض قلبی ایالات متحده آمده است که باید تحقیقات گسترده و طولانی در مورد استعمال چرس و دیگر مشتقات کانابیس و تاثیر آن بر سلامت مصرف کنندگان انجام شود.

بیانیه همچنین تاکید کرده است که مشتقات کانابیس در کنار تنباکو شامل تدابیر کنترولی و محافظتی ادارۀ مواد خوراکی و دوایی ایالات متحده شود، یعنی بر آن مالیه وضع شود و محدودیت سنی برای مشتریان آن معین شود.

XS
SM
MD
LG