لینک های دسترسی

Breaking News

شاهراه سالنگ به دلیل برفباری‌ به روی موترهای باربری بسته شد


ریاست حفظ و مراقبت سالنگ‌ها می‌گوید که به دلیل برفباری‌ها در سالنگ شمالی و جنوبی، این مسیر به روی موترهای باربری بسته شده است.

عبیدالله عبید، رییس این اداره روز یکشنبه ۲۶ دسمبر (پنجم جدی) به خبرنگاران گفت که برفباری از روز گذشته به این‌سو در دو طرف سالنگ آغاز شده و تا کنون جریان دارد.

آقای عبید افزود که در حال حاضر، از این مسیر به موترهایی اجازه داده می‌شود که با تجهیزات زمستانی به ویژه زنجیر "چین" مجهز اند.

او افزود: "فقط تیلری‌ها را توقف داده‌ایم، عبور و مرور دیگر وسایط جریان دارد و باید این را بگویم وسایطی که چین بسته کرده باشند، برای شان ما اجازه عبور می‌دهیم، موترهای خورد و بزرگ که تجهیزات زمستانی ندارند، اجازۀ عبور از مسیر سالنگ برایشان داده نمی‌شود."

رییس حفظ و مراقبت سالنگ‌ها همچنین گفت که در حال حاضر، قوای کار این ریاست مصروف پاکاری برف در این مسیر است و تلاش‌ها برای بازنگهداشتن این شاهراه جریان دارد.

برفباری‌ها از روز گذشته به این‌سو، در برخی ولایات دیگر نیز به شمول ولایت، بدخشان، بامیان، دایکندی، پنجشیر غور و برخی ولایات دیگر جریان دارد.

وزارت فواید عامه طالبان می‌گوید که برای باز نگهداشتن شاهراه‌های عمومی، تمامی آمادگی‌ها را در زمستان پیش‌رو گرفته است.

حمیدالله مصباح، سخنگوی این وزارت گفت که افزون بر مسیر سالنگ، از شب گذشته برفباری‌‌ها در ولایت غور جریان دارد که تا کنون مسیر این ولایت به مرکز و دیگر ولایات به روی رفت و آمد موترها باز است.

آقای مصباح افزود: "وزارت فواید عامه قرارداد برف‌پاکی را در هشت ولایت این کشور که بیشترین مسیرهای برف‌گیر را دارند انجام داده است. این ولایات شامل بامیان، غزنی، تخار، پنجشیر، بلخ، دایکندی، بدخشان و غور اند به ارزش بیشتر از ۴۰ میلیون افغانی قرارداد برف‌پاکی در این ولایات به امضا رسیده است."

آقای مصباح همچنین گفت که تمام آمادگی‌ها برای باز نگهداشتن شاهراه سالنگ در فصل زمستان گرفته شده و در حال حاضر، ۱۳ محل بود و باش اضطراری برای مسافران را در این شاهراه دوباره فعال کرده اند.

شاهراه سالنگ دست‌کم ۱۰ ولایت شمال و شمال شرق افغانستان را به مرکز و ولایات دیگر وصل می‌کند که از آغاز برفباری‌های امسال، چندین بار است که این شاهراه به گونۀ موقت به روی موترهای باربری بسته می‌شود.

XS
SM
MD
LG