لینک های دسترسی

Breaking News

عواقب ترک خودسرانۀ پایگاه‌های نظامی به مهاجرین افغان در امریکا


هزاران مهاجر تازه وارد شده به امریکا در پایگاه‌های نظامی جابجا شده اند و کار روی تکمیل شدن دوسیه‌های شان جریان دارد تا زیر برنامهٔ اسکان مجدد زندگی جدید شان را در این کشور آغاز کنند.

اما، خبررسانی رویترز گزارش می‌دهد که صدها تن از این مهاجرین پیش از تکمیل شدن و طی مراحل اسناد و وارد شدن به برنامهٔ اسکان مجدد، پایگاه‌های نظامی را خودسرانه ترک کرده اند.

بر اساس این گزارش، شمار مهاجرینی که پایگاه‌های نظامی را ترک کرده اند به ۷۰۰ نفر می‌رسد و امکان دارد که این رقم بیشتر از آن باشد.

فعالان امور مهاجرت در مورد خطراتی که مهاجرین افغان با ترک این روند باز، پیچیده اما داوطلبانه متقبل می‌شوند، نگران اند.

سخنگوی وزارت امنیت داخلی ایالات متحده از تبصره در این خصوص خودداری کرد، اما گفت افرادی که پایگاه‌ها را ترک کرده اند یا خانواده‌ها و دوستان شان در امریکا حضور دارند و یا هم منابعی برای حمایت شان در دسترس دارند.

او همچنان افزود که شمار دیگری از این افراد یا شهروند امریکا بودند، یا اقامت دایمی داشتند و یا هم زیر برنامهٔ ویزهٔ خاص مهاجرت آمده بودند و به زودی طی مراحل شده و از پایگاه‌های نظامی بیرون شده اند.

زیان بیرون شدن از پایگاه‌ها

مهاجرین افغان که پیش از طی مراحل شدن اسناد شان پایگاه‌های نظامی را ترک کرده اند، امتیازات باارزش مانند، دریافت سریع جواز کار و فرصت دسترسی به اسکان را از دست داده و در آینده در سیستم پیچیدهٔ مهاجرت امریکا با مشکلات حقوقی مواجه خواهند شد.

یک مقام ادارهٔ شهروندی و مهاجرت امریکا بدون ذکر نامش گفت که سیستم مهاجرت امریکا بسیار مغلق است و افغان‌هایی که پیش از طی مراحل شدن اسناد شان، کمپ‌ها را ترک می‌کنند برای سال‌ها با مشکلات جدی مهاجرت مواجه خواهند شد.

امتیازاتی که تخلیه‌شدگان از افغانستان به دست آورده اند در مقایسه با امتیازاتی که به سایر مهاجرین داده می‌شود، محدود بوده است. اما به نظر می‌رسد که با لایحه‌ای که کانگرس امریکا هفتۀ گذشته آن را تصویب کرد، این روند تغییر یابد.

کانگرس ایالات متحده همچنان بودجه‌ای را منظور کرد که معاونت‌های گسترده را به مهاجرین تازه وارد افغان فراهم خواهد کرد.

لایحهٔ تصویب شده خواستار تسریع طی مراحل اسناد پناهجویان افغان شده است، اما آن‌عده از مهاجرینی که کمپ‌ها را ترک کرده اند، رهنمود‌های حقوقی را برای آغاز طی مراحل اسناد به دست نخواهند آورد.

جادهٔ یک طرفه

کارشناسان امور مهاجرت می‌گویند افغان‌هایی که پایگاه‌های نظامی را ترک کرده اند، قوانین امریکا را زیر پا نکرده اند و مقامات نظامی نیز نمی‌توانند بر خلاف میل شان، آنان را در کمپ نگهدارند.

اما بر اساس اسناد ارایه شده، به مهاجرین افغان هشدار داده شده است که پیش از طی مراحل اسناد و تکمیل اسکان مجدد، کمپ را ترک نکنند. در این پایگاه‌ها بر علاوهٔ طی مراحل اسناد، مهاجرین حتا پول نقد برای مسافرت به هر ایالتی که خواسته باشند نیز دریافت می‌کنند.

اما اگر پایگاه نظامی را ترک کردند، دو باره نمی‌توانند برگردند و امتیازات شان را از دست می‌دهند.

در حال حاضر، پایگاه‌های نظامی در امریکا میزبان ۵۳۰۰۰ مهاجر افغان اند.

XS
SM
MD
LG