لینک های دسترسی

Breaking News

شمار بیشتر افغان‌ها هفتۀ آینده به امریکا منتقل می‌شوند


قرار است قوای نظامی ایالات متحده هفتۀ آینده شمار بیشتر افغان‌هایی را که در جریان عملیات تخلیه از افغانستان به بیرون منتقل شده بودند، به امریکا انتقال دهد.

شمار زیاد افغان‌هایی که بین ۱۵ تا ۳۰ اگست از افغانستان به بیرون انتقال داده شده اند برای سه هفته در کمپ‌های موقت در اروپا و شرق میانه نگه داشته می‌شوند تا واکسین سرخکان را دریافت کنند.

گلن ون‌هرک، فرمانده قوماندانی شمالی قوای ایالات متحده روز پنجشنبه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) به خبرنگاران گفت که قرار است در حدود ۱۴ هزار افغان به ایالات متحده منتقل شوند. او افزود که حدود ۵۳ هزار شهروند در حال حاضر در هشت پایگاه نظامی در داخل امریکا مستقر اند.

آقای ون‎هرک گفت: "پیش‌بینی می‌توانم که در آیندۀ نزدیک پرواز‌ها [به امریکا] آغاز خواهد شد. شاید هفتۀ آینده، به خاطریکه ۲۱ روز روند تطبیق واکسین تکمیل خواهد شد."

این مقام نظامی امریکا گفت که هم اکنون ۴۰۰۰ نفری که از افغانستان تخلیه شده اند، در پایگاه‌های نظامی امریکا معاینات صحی شان را تکمیل کرده اند و آمادۀ اسکان مجدد در ایالات متحده اند. او افزود که با انتقال این افراد به بیرون از پایگاه‌های نظامی امریکا، زمینه برای انتقال افراد بیشتر به ایالات متحده فراهم می‌شود.

ده‌ها هزار شهروند افغان در جریان بیش از دو هفته عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان به بیرون منتقل شدند، اما در این جریان برخی واقعات سرخکان در میان افراد تخلیه شده در پایگاه‌های امریکا در اروپا و شرق میانه تثبیت شد.

بنا به سفارش مرکز وقایه و کنترول امراض ایالات متحده، ادارۀ حفاظت گمرکات و سرحدات ایالات متحده تمام پروازهای حامل مهاجرین افغان را به ایالات متحده به تاریخ دهم سپتمبر متوقف کرد. همزمان، به افغان‌های تخلیه شده در اروپا و شرق میانه واکسین تطبیق شد و هریک آنان برای ۲۱ روز معطل شدند تا واکسین بر بدن شان تاثیر کند.

آقای ون‌هرک گفت که در مجموع ۲۴ واقعۀ مثبت سرخکان به شمول ۱۲ واقعه که هم اکنون فعال است در میان مهاجرین افغان تثبیت شده است. او گفت که تا روز پنجشنبه تمام افغان‌ها واکسین شده و هر یک آنان از روز دریافت واکسین برای ۲۱ روز باید منتظر بمانند. او گفت که سه هفته معطلی شماری از این افراد هفتۀ آینده تکمیل می‌شود.

به گفتۀ آقای ون‌هرک، حدود ۸۴ درصد افغان‌های تخلیه شده از افغانستان کم از کم یک دوز واکسین کووید۱۹ را دریافت کرده اند.

این مقام نظامی امریکا گفت که تا کنون دو قضیۀ تجاوز جنسی در پایگاه نظامی مک‌کوی ایالات متحده و نیز واقعات دیگر به شمول هشت مورد سرقت در میان مهاجرین افغان ثبت شده است، اما نگفت که واقعات سرقت در کدام پایگاه‌ها ثبت شده است.

مقام‌های حکومت فدرال ایالات متحده هنوز هم در مورد آزار و اذیت جنسی یک سرباز زن امریکایی توسط سه یا چهار مهاجر افغان در پایگاه فورت بلیس تکزاس تحقیقات دارند. تا کنون کسی در پیوند با این قضیه بازداشت یا متهم نشده است و مقام‌ها در تلاش شناسایی مظنونین اند.

XS
SM
MD
LG