لینک های دسترسی

Breaking News

یونان: به مهاجرین افغان اجازه نمی‌دهیم، آنان باید در منطقه بمانند 


یونان می‌گوید که اجازه نخواهد داد بحران مهاجرت سال ۲۰۱۵ تکرار شود و یک بار دگیر سیلی از مهاجران به مرز‌های آن کشور در حالی برسد که وضعیت در افغانستان رو به وخامت نهاده است.

کیریاکوس متسوتاکیس، صدر اعظم یونان امروز اول اکتوبر (نهم میزان) پس از دیدار از یک کمپ‌ مهاجرین جدید در یک جزیره‌ای در نزدیکی ترکیه گفت که اروپا باید با همسایگان افغانستان کار کند تا سرازیر شدن مهاجرین به اروپا جلوگیری شده و اطمینان حاصل شود که آنان در منطقه باقی بمانند.

تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان سبب ایجاد هراس در مورد برگشت بحران مهاجرت سال ۲۰۱۵ شده است؛ زمانی که یک میلیون پناهجو، اکثریت شهروندان سوریه، از ترکیه وارد یونان شدند.

یونان در این اواخر پالیسی شدید مهاجرت را روی دست گرفته و در تازه ترین اقدام، به کمک اتحادیهٔ اروپا یک کمپ مهاجرین را در جزیرهٔ ساموس ایجاد کرد؛ کمپی که شدیداً از آن نظارت می‌شود و با سیم خاردار احاطه شده است.

صدر اعظم یونان گفت که کشورش دو روز پیش ۲۶ زن قانونگذار و قاضی افغان را با خانواده‌های شان پذیرایی کرد. او افزود که چنین قضایا استثنایی خواهد بود.

این در حالی است که تاجیکستان، قرغیزستان، قزاقستان و برخی دیگری از کشورهای آسیایی که در همسایگی افغانستان موقعیت دارند نیز گفته اند که مهاجران افغان را نخواهند پذیرفت.

ترکیه نیز گفته است که برای رسیدگی به بحران بشری در افغانستان جهان باید دست به کار شود زیرا این کشور به صفت بزرگترین کشور میزبان مهاجرین در جهان، نمی‌‎تواند مهاجر بیشتر بپذیرد.

در کنار این، برنامۀ جهانی غذا (WFP) با ابراز نگرانی از وضعیت موجود در افغانستان گفته است که در حال حاضر، دست‌کم ۱۴ میلیون نفر در این کشور مصوونیت غذایی ندارند.

این برنامه در یک گزارش گفته است که بسیاری این افراد با مشکل گرسنگی و قحطی مواجه اند و چالش‌های زیادی دامن‌گیر آنان شده است. بر اساس یک نظر سنجی برنامۀ جهانی غذای ملل متحد، تنها پنج درصد مردم افغانستان مواد غذایی کافی در اختیار دارند.

در گزارش آمده است که بسیاری از خانواده‌های تحصیل یافتۀ افغان در ماه‌های اخیر شغل خود را از دست داده و به دلیل نداشتن پول و بلند رفتن نرخ‌ مواد غذایی در افغانستان، با مشکل مواجه شده اند.

پیش از این سازمان ملل متحد در آغاز سال جاری میلادی گفته بود که ۱۸ میلیون افغان که نیم نفوس افغانستان را تشکیل می‌دهند در حالی به کمک‌های بشری نیاز دارند که این کشور دومین خشکسالی را طی چهار سال اخیر تجربه می‌کند.

انتونيو گوتیرش، سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد گفت که افغانستان در ورطه یک بحران بی‌نظیر بشری قرار دارد.

XS
SM
MD
LG