لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین فضانورد عرب برای اقامت درازمدت به ایستگاه فضایی ‌رفت


سلطان النیادی
سلطان النیادی

شرکت اسپیس ایکس روز پنجشنبه دوم مارچ (۱۱ حوت) چهار فضانورد از جمله نخستین فضانورد از جهان عرب را برای اقامت درازمدت روانه ایستگاه فضایی بین المللی کرد.

راکت فالکن شرکت اسپیس ایکس که قرارداد انتقال فضانوردان ادارهٔ ملی تحقیقات فضایی امریکا (ناسا) را دارد، اندکی پس از نیمهٔ شب از مرکز فضایی کنیدی ناسا در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد.

نزدیک به ۸۰ تماشاچی از امارات متحده عرب برای تماشای پرتاب فضاپیمای حامل سلطان النیادی، دومین اماراتی که برای ماموریت شش ماهه به فضا می‌رود، به محل پرتاب آمده بودند.

افزون برآن، برنامهٔ پرتاب فضاپیمای حامل سلطان در مکاتب و دفاتر دوبی و دیگر شهرهای امارات متحدهٔ عرب به گونهٔ زنده پخش می‌شد.

قرار بود این راکت روز دوشنبه پرتاب شود، اما به دلیل مسدود شدن فلتر در سیستم احتراق موتور به تقویق افتاد. این فضاپیما قرار است روز جمعه سوم مارچ به ایستگاه فضایی بین المللی برسد.

کتی لودرز، رییس بخش ماموریت فضایی ناسا گفت که پرتاب پنجشنبه آسمان شب را که قبلاً از پیوند سیاره‌های زهره و مشتری روشن شده بود، درخشان‌تر ساخت. این دو سیاره در تمام هفته در کنار هم ظاهر شده اند و به نظر می‌رسد که هر چه بیشتر به هم نزدیک می‌شوند.

او به خبرنگاران گفت: "ما امشب یک ستاره درخشان جدید به آسمان شب اضافه کردیم."

سلطان، دوفضانورد امریکایی و یک فضانورد روسی جایگزین دو فضانورد امریکایی، یک فضانورد روسی و یک فضانورد جاپانی خواهند شد که در ماه اکتوبر توسط فضاپیمای دراگون شرکت اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی منتقل شده بودند.

XS
SM
MD
LG