لینک های دسترسی

Breaking News

سپوژمی میوندی درگذشت


سپوژمی میوندی، خبرنگار پیشین صدای امریکا که ۳۰ سال از طریق این رسانه مردم افغانستان را از جریانات روز با خبر کرد، به عمر ۶۸ سالگی در گذشت.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان با نشر پیامی به خاطر درگذشت خانم میوندی، کارکردهای او را در زمینۀ خبررسانی قابل قدر دانسته و با بستگان، دوستان و همکاران سپوژمی میوندی ابراز همدردی کرده است.

پس از اشغال افغانستان توسط قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی پیشین، خانم میوندی و دو فرزندش کشورشان را رها کرده ابتدا به پاکستان مهاجر شدند و سپس به ایالات متحده آمدند.

خانم میوندی در سال ۱۹۸۲ به عنوان یکی از بنیانگذاران بخش پشتو در صدای امریکا به کار آغاز کرد. او چندی بعد مسوول بخش پشتو شد و پیش از اینکه در سال ۲۰۱۴ بازنشسته شود، برای چند سالی مسوول بخش جنوب آسیا در صدای امریکا بود.

در زمان جنگ‌های داخلی و نیز در رژیم طالبان در افغانستان، صدای امریکا یکی از معدود منابع خبر رسانی به افغان‌ها بود.

پس از حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ در حالیکه ایالات متحده برای سرنگونی رژیم طالبان آمادگی می‌گرفت، خانم میوندی با ملا عمر، رهبر گروه طالبان مصاحبه انجام داد و همان آخرین مصاحبۀ رهبر طالبان با یک رسانۀ غربی بود.

نشر متن این مصاحبه از سوی رسانه‌ای که از سوی حکومت ایالات متحده تمویل می‌شود و آنهم در شب و روزی که امریکا برای جنگ بر ضد طالبان آماده می‌شد، به مثال برجستۀ استقلالیت نشراتی صدای امریکا مبدل شده است.

خانم میوندی همواره زنان افغان را تشویق و ترغیب می‌کرد تا اهداف عالی در زندگی خود تعیین کنند و نقش گستردۀ اجتماعی را ایفا کنند.

او در آخرین نوشته‌اش در سال ۲۰۱۴ مطلبی در مورد مبارزۀ تاریخی زنان افغان نوشت، اینکه چگونه زنان افغان در یک کشور دارای باورهای سنتی و محافظه کارانه توانسته اند، نقش خود را برجسته کنند.

میوندی در این مقاله نوشته است: "برای اینکه زنان افغان برای شان آینده‌ای بسازند که در آن آزادانه بیاموزند، کار کنند و در همه بخش های زندگی روزمره سهم داشته باشند، آنان چه در شهرها یا روستاها باید فعالانه و به گونۀ جمعی در متحول ساختنفرهنگ و سنت‌های شان سهم بگیرند."

XS
SM
MD
LG