لینک های دسترسی

Breaking News

سیگار: پنتاگون و وزارت خارجه معلومات چگونگی سقوط حکومت افغانستان را محدود کرده اند


جان ساپکو
جان ساپکو

سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان، وزارت خارجه و وزارت دفاع ایالات متحده را به تحدید معلومات در مورد چگونگی سقوط حکومت پیشین و اردوی افغانستان و همچنان خروج پر از هرج و مرج نیروهای امریکایی از آن کشور متهم کرد.

جان ساپکو گفت که قانونگذاران و مردم باید در این مورد بدانند.

آقای ساپکو افزود: "تصویر کامل آنچه که در ماه اگست اتفاق افتاد و تمام نشانه‌های جنگ که می‌توانست نتیجه را پیش‌بینی کند، تنها در صورتی آشکار شده می‌تواند که معلوماتی را که وزارت دفاع و خارجه از عامهٔ مردم محدود کرده است، قابل دسترس بسازد."

یک سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفت که این وزارت به دلایل نگرانی‌های امنیتی در مورد تلا‌ش‌های ماموریت تخلیه و برای حفظ هویت افغان‌ها و سازمان‌های افغان، تقاضا کرده بود که برخی از گزارش‌ها باید موقتاً حذف شود.

وزرات دفاع ایالات متحده تا اکنون در این خصوص واکنش نشان نداده است.

اما جان ساپکو می‌گوید که حفظ هویت یگانه بخشی است که باید محفوظ بماند و سیگار صلاحیت نشر سایر گزارش‌ها را دارد.

سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان همچنان گفت که پس از آنکه طالبان کنترول کابل را به دست گرفتند، وزارت خارجهٔ امریکا برای مصوونیت شماری از متحدین افغان امریکا، از او خواست تا به گونهٔ موقت دسترسی آنلاین به برخی از گزارش‌های مشخص را متوقف کند.

او افزوده است که این وزارت نتوانسته است تهدیدات مشخصی را به افرادی توضیح دهد که در گزارش‌های سیگار باید محدود می‌شد.

آقای ساپکو علاوه کرد که وزارت خارجهٔ امریکا در این اواخر خواستار کاهش حدود ۲۴۰۰ مورد دیگر در وبسایت سیگار شده است.

رییس سیگار گفت که برخی از تقاضا‌ها عجیب و غریب بود، مانند حذف نام محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان از برخی از گزارش‌ها.

اما سیگار پس از مرور، فقط چهار مورد را غیرقابل دسترس ساخت.

کانگرس از سیگار نخواسته است که در مورد سقوط حکومت پیشین و اردوی افغانستان تحقیق کند، اما آقای سپکو گفته است که پنتاگون از سال ۲۰۱۵ به اینسو نشر برخی از معلومات را بر اساس تقاضای حکومت اشرف غنی منع کرده بود.

اکثر این معلومات در مورد تلفات نیروهای امنیتی و دفاعی افغان بود.

XS
SM
MD
LG