لینک های دسترسی

Breaking News

امیدواری‌ نهادهای دپلوماتیک افغانستان دربارۀ نتایج نشست اسلو


همزمان با برگزاری نشستی در مورد افغانستان در اسلو، پایتخت ناروی، نمایندگی‌های دپلوماتیک افغانستان با نشر اعلامیه‌ای مشترک گفته اند که امیدوار اند طالبان بر تعهد خود برای رعایت از حقوق بشر و ایجاد حکومت همه‌شمول عمل کنند.

این نشست قرار است امروز یکشنبه ۲۳ جنوری (سوم دلو) به میزبانی ناروی برگزار و تا دو روز دیگر ادامه یابد. در این نشست نمایندگان طالبان و اقشار مختلف جامعۀ افغانستان به شمول نمایندگان زنان، روزنامه‌نگاران و فعالان جامعۀ مدنی دعوت شده اند.

نمایندگی‌های دپلوماتیک افغانستان همچنین از اعلامیۀ دولت ناروی منبی بر اینکه برگزاری این نشست به معنای به "رسمیت شناختن" گروه طالبان نیست، استقبال کرده و گفته اند که باید بر طالبان فشار بیشتر وارد شود تا آنان حقوق بشر را در این کشور رعایت کنند.

در اعلامیه آمده است: "ما امیدواریم و انتظار داریم که گفتگوها در اسلو به اطمینان حاصل شود که طالبان به تعهدات خود در زمینه‌های مختلف از جمله حقوق بشر، دست‌یابی به یک توافق سیاسی برای ایجاد حکومت فراگیر و همه‌شمول و به ‌ویژه پذیرش خواست مردم نسبت به حقوق شان، عمل می‌کنند."

در اعلامیه آمده است که این نشست در زمانی برگزار می‌شود که افغانستان با بحران شدید بشری مواجه است و شهروندان آن در حال حاضر، با ترس، اضطراب و ناامیدی به سر می‌برند.

این نمایندگی‌های دپلوماتیک افغانستان همچنین از نقض حقوق بشر از سوی طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته اند که با مسلط شدن طالبان، نیمی از نفوس این کشور با قحطی و گرسنگی مواجه شده و شهروندان آن از حق اساسی شان، به شمول آزادی بیان، دسترسی به تعلیم و تربیه و مشارکت زنان در جامعه محروم شده اند.

با گذشته بیش از پنج ماه از تسلط طالبان بر افغانستان تاکنون هیچ کشوری، حکومت این گروه را به رسمیت نشاخته است. در حال حاضر، بسیاری از نمایندگی‌های دپلوماتیک افغانستان در سراسر جهان، از سوی دپلومات‌های دورۀ حکومت محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین این کشور رهبری می‌شوند.

روز گذشته، هیاتی به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان کابل را به مقصد اسلو، پایتخت ناروی ترک کرد و قرار است در این نشست با مقام‌های ناروی و متحدین آن، بحث و گفتگو کنند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان به صدای امریکا گفت که هیات طالبان با دپلومات‌های امریکایی و نمایندگان اتحادیهٔ اروپایی روی موضوعات مختلف بحث خواهد کرد.

اما مقام‌های ایالات متحدۀ امریکا تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند.

این در حالی است که برخی از تحلیل‌گران می‌گویند که این نشست فرصت خوبی برای بحث پیرامون نقض حقوق بشر در افغانستان خواهد بود، اما طالبان تلاش خواهند کرد که در آن برای رهایی دارایی‌ها منجمد شده و کسب رسمیت به حکومت شان تاکید کنند.

اما پیش از این وزارت خارجۀ ناروی گفته بود که این نشست‌‌ به معنای "مشروعیت یا به رسمیت شناختن طالبان" نیست، بلکه این کشور به دنبال گفتگو با طالبان به هدف بهبود وضعیت حقوق بشر و مشارکت زنان در جامعه و تقویت تلاش‌های بشردوستانه در حمایت از مردم افغانستان است.

XS
SM
MD
LG