لینک های دسترسی

Breaking News

ده‌ها کشور منطقه و جهان از طالبان خواستار بازگشایی مکاتب دختران شدند


به دنبال خواست‌ها برای گشایش مکاتب دختران در افغانستان، ۲۷ کشور منطقه و جهان در اعلامیه‌ای مشترک از حکومت طالبان درخواست کرده اند تا تعلیمات ثانوی دختران را اجازه دهند.

"گروپ دوستان زنان در افغانستان" ناوقت چهارشنبه ۱۹ اکتوبر (۲۷ میزان) در اعلامیه‌ای برعلاوۀ افزایش بی‌حرمتی به حقوق اساسی و بشری زنان در افغانستان، از محدودیت‌های طالبان در برابر تحصیل زنان و دختران به شدت نگرانی کرده است.

در "گروپ دوستان زنان در افغانستان" برعلاوۀ ایالات متحده و بریتانیا، قطر، استرالیا، بنگله‌دیش، بلجیم، کانادا، چاد، فرانسه، آلمان، یونان، هنگری، اندونیزیا، ایرلند، ایتالیا، جاپان، لبنان، لیتوانیا، ناروی، سریلانکا، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی و برخی کشورهای دیگر شامل اند.

در اعلامیۀ گروپ آمده است: "این گروپ از طالبان می‌خواهد که فوراً ممنوعیت تاثیرگذار بر آموزش متوسطه برای دختران در افغانستان را که از یک سال پیش برقرار شده است، بردارند".

همچنان در اعلامیه از بستن دوبارۀ مکاتب از سوی طالبان که قبلاً در شماری از ولایات توسط مردم بازگشایی شده بودند، نیز نگرانی شده است.

به تاریخ ششم سپتمبر (۱۵ سنبله) مردم و مدیران برخی مکاتب در پکتیا مکاتب بالاتر از صنف ششم را بازگشایی کردند، اما بر اساس گزارش‌ها طالبان دوباره این مکاتب را بستند.

"گروپ دوستان زنان در افغانستان" در اعلامیه‌اش تاکید کرده است که ایجاد محدودیت بر آموزش دختران خواست اکثریت مردم نیست و افغانستان در جهان یگانه کشوری است که دختران از تعلیمات ثانوی محروم شده اند.

در اعلامیه گفته شده است: "این گروپ بار دیگر بر حق تحصیل برای همه افغان‌ها از جمله دختران تاکید می‌کند و از طالبان می‌خواهد که به حق تحصیل احترام بگذارند و در زمینۀ بازگشایی مکاتب برای همه دانش‌آموزان و دختران در سراسر افغانستان عمل کنند".

همچنان در این اعلامیه گفته شده است که محدودیت‌های فراراه آموزش دختران و زنان جلو کمک‌های اقتصادی به این کشور را در آینده می‌گیرد. اعلامیه افزوده است که با ممنوعیت کار زنان در ادارات دولتی، تولید ناخالص داخلی افغانستان ۶۰۰ میلیون دالر امریکایی کاهش می‌یابد.

کشورهای عضو در این گروپ، از هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) خواسته است که محدودیت‌های فراراه آموزش زنان و دختران را از نزدیک پیگیری کند و معلومات در این مورد را با آنان شریک سازد.

با گذشت بیش از یک سال از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم تا امر ثانی مسدود شده و این مساله واکنش‌های شدید داخلی و خارجی را به دنبال داشته است.

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان چند روز پیش در نشست اتحادیه علمای دینی در ترکیه گفت که حکومت آنان به آموزش دختران متعهد است، اما مشخص نکرد که چه زمانی مکاتب دختران باز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG