لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: ما بر هدف خود که حمایت از مردم افغانستان است، متمرکز می‌مانیم


هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با انتشار اعلامیه‌ای تصمیم مقامات طالبان مبنی بر منع کار زنان در ادارات ملل متحد را بار دیگر محکوم کرده، اما گفته است که باوجود مشکلات "ما باید بر هدف خود که حمایت از مردم افغانستان است، متمرکز بمانیم."

در این اعلامیه که به تاریخ پنجم می (۱۵ ثور) منتشر شد، آمده است: "ما تصمیم مذکور را که بر اساس قوانین بین المللی از جمله منشور سازمان ملل متحد و کنوانسیون حذف تمام انواع تبعیض در برابر زنان، غیر قانونی است، مجدداً محکوم می کنیم."

اعلامیه می‌افزاید که لغو این محدودیت ها و موانع در برابر سازمان ملل متحد و موسسات داخلی و بین المللی در قسمت ارایه کمک‎ها و برنامه‌های که برای حمایت از افغان‌ها استند، حیاتی است.

با آنهم ملل متحد گفته است: "قسمیکه سرمنشی سازمان ملل متحد در دوحه اعلام کرد، ما باید بر هدف خود که حمایت از مردم افغانستان است، متمرکز بمانیم. با وجود مشکلات، ما نمی توانیم از تعامل دست برداریم."

طالبان از زمان بازگشت به قدرت در ماه اگست ۲۰۲۱، محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر کار و آموزش زنان و دختران وضع کرده اند. طالبان در ۲۴ دسمبر سال گذشته میلادی، زنان افغان را از کار در سازمان‌های غیرحکومتی ملی و بین‌المللی و در اوایل ماه گذشته از کار در ادارات ملل متحد منع کردند.

منع کار زنان در سازمان ملل متحد توسط طالبان، واکنش‌های گستردۀ را به دنبال داشت و شورای امنیت سازمان ملل متحد به تاریخ ۲۷ اپریل (هفتم ثور) با صدور قطعنامه‌ای محدودیت‌های طالبان بر حق کار و آموزش زنان و دختران افغان را محکوم کرده و از آن گروه خواست تا ممنوعیت‌های وضع شده را لغو کند.

در اعلامیهٔ ملل متحد آمده است: "ما از محکومیت این فرمان که به اتفاق آرا از طریق قطعنامهٔ ۲۶۸۱( ۲۰۲۳ )شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گرفت، و نیز از تاکید این شورا بر اهمیت حیاتی حضور مدوام یوناما و سایر بخش ها، صندوق‌ها و برنامه های سازمان ملل متحد در سراسر افغانستان استقبال می کنیم."

ملل متحد همچنان از گفتگو با طرف‌های متعدد افغان، از جمله جامعه مدنی، و گروه های زنان، کشورهای عضو و تمویل کننده گان خبر داده و گفته است: "در عین حال، ما به تعامل متمرکز، اصولی و سازنده خود با تمام سطوح ممکنه مقامات حاکم طالبان جهت لغو این محدودیت و ارایه اطمینان از مصوونیت تمام کارمندان سازمان ملل متحد و بشری ادامه می‌دهیم."

ملل متحد در این اعلامیه محدودیت بر کار زنان را "تبعیض آمیز" خوانده و خواستار لغو آن شده است. در اعلامیه آمده است: "ما بر تعهد ماندن و ارایه کمک‌های خود به مردان، زنان و کودکان افغانستان یک بار دیگر تاکید می‌کنیم. برای دستیابی موثر و تاثیر گذار این هدف، سازمان ملل متحد به تمام پرسونل زن و مرد خود جهت کار در جوامع و دفاتر سازمان ملل متحد بدون موانع نیاز دارد."

اما طالبان گفته اند که ممنوعیت کار زنان در دفاتر ملل متحد "تبعیض" نیست و نیز مانعی برای فعالیت این سازمان در افغانستان ایجاد نمی‌کند.حکومت طالبان آن را یک موضوع "داخلی" افغانستان خوانده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه، به تاریخ ۱۲ اپریل (۲۳ حمل) در اعلامیه‌ای گفته است: "باید خاطر نشان کرد که امارت اسلامی نمی‌خواهد برای ملل متحد موانع ایجاد نماید، بلکه می‌خواهد واضح بسازد که این موضوع ارزش داخلی افغانستان می‌باشد، برای هیچ‌کسی دیگر مشکل ایجاد نمی‌کند و باید همه جوانب به آن احترام بگذارند."

بر اساس گزارش‌ها ملل متحد در حال حاضر، حدود ۳۳۰۰ کارمند، به شمول نزدیک به ۶۰۰ کارمند زن، در افغانستان دارد که بیشتر آنان در بخش روند عملیاتی کمک‌های بشری مصروف کار اند.

XS
SM
MD
LG