لینک های دسترسی

Breaking News

حضور ناتو در افغانستان وابسته بر شرایط است – ستولتنبرگ


ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفته است که حضور نظامیان این پیمان در افغانستان براساس روند صلح تنظیم شده و به گفتۀ وی هرگونه تصمیم در مورد تعدیل بیشتر حضور ناتو در افغانستان براساس ارزیابی از شرایط موجود و پابندی طالبان به توافقنامۀ آن گروه با ایالات متحده اتخاذ خواهد شد.

آقای ستولتنبرگ که روز چهارشنبه ۲۱ اکتوبر (۳۰ میزان) پیش از برگزاری کنفرانس وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین صحبت می‎کرد، به خبرنگاران گفت که همه متحدان ناتو تصمیم گرفته و بار ها تکرار کرده اند که حضور این پیمان در افغانستان مشروط خواهد بود.

منشی عمومی ناتو گفت: "تمام متحدان ناتو از تلاش های صلح و گفتگو های دوحه حمایت می کنند. اما در عین حال، ما باید ببینیم که طالبان به تعهدات خود عمل می کنند؛ تعهداتی که شامل کاهش خشونت، فراهم کردن زمینه برای صلح دراز مدت، قطع ارتباطات با القاعده و دیگر سازمان‌های تروریستی می‌باشد." .

او گفت که نباید فراموش کرد که حضور قوای خارجی در افغانستان به این هدف است که بار دیگر آن کشور به پناهگاه امن تروریستان بین‌المللی تبدیل نشود. او گفت: "ما برای اولین بار براساس ماده پنجم برای کمک به محافظت از ایالات متحده پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر به افغانستان رفتیم."

در مادهٔ پنجم که به نام دفاع جمعی ناتو نیز یاد می‌ شود آمده است که اگر یک متحد ناتو قربانی حمله مسلحانه شود، هر یک از اعضای دیگر این اتحادیه این عمل خشونت آمیز را حمله مسلحانه علیه همه اعضا دانسته و اقداماتی را که لازم می داند برای کمک به متحد مورد حمله عملی می‌کنند.

آقای ستولتنبرگ گفت که حفظ دستاوردهای چندین ساله متحدین ناتو در افغانستان در راستای وضعیت اقتصادی اجتماعی منجمله حقوق بشر، حقوق زنان و دختران نیز موضوع مهم نزد ما است.

منشی عمومی ناتو گفت: "می خواهم تاکید کنم که ما برای محافظت از منافع خود در آنجا استیم ، زیرا اگر افغانستان بار دیگر به پناگاهی امن تبدیل شود، جایی که تروریست های بین المللی بتوانند حملات علیه ملت های ما را برنامه ریزی، آموزش، سازماندهی، و تمویل کنند، ما بیشتر آسیب پذیر خواهیم بود. "

در حالیکه دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده بر خروج قوای امریکایی از افغانستان تاکید دارد، منشی عمومی ناتو گفت: "متحدان ناتو با هم به افغانستان رفته اند و وقتی شرایط فراهم شود باهم آن کشور را ترک خواهند کرد."

در حال حاضر حدود ۱۲۰۰۰ نظامی خارجی در ترکیب ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان حضور دارد، اما بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری سال روان در شهر دوحه پایتخت قطر امضا شد، تمام نظامیان خارجی باید تا ماه می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند.

XS
SM
MD
LG