لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: امریکا به تعهداتش با افغانستان پابند است


رییس جمهور افغانستان می‌گوید که همۀ روابط و مناسباتی را که افغانستان برای منافع مشترک با دوستان استراتیژیک و بین‌المللی خود ایجاد کرده است، پا برجاست.

محمد اشرف غنی روز چهارشنبه ۲۱ اکتوبر (۳۰ میزان) در سخنرانی مراسم معرفی اعضای کابینه‌اش به مجلس نمایندگان گفت که مقامات بلندپایۀ امریکایی در صحبت‌های شان گفته اند که آن کشور به تمامی تعهداتش با افغانستان پابند است.

رییس جمهور غنی گفت که مقامات امریکایی تعهد کرده اند که در مورد تطبیق پلان‌های آیندۀ شان با حکومت افغانستان مشوره می‌کنند و در زمینۀ صلح، امنیت و سایر مسایل، با افغانستان به عنوان کشور دوست، به همکاری‌های شان ادامه می‌دهند.

آقای غنی افزود: "به این معنی است که حمایت امنیتی و نظامی امریکا با افغانستان ادامه دارد. نمونۀ خوب این حمایت طی روزهای اخیر در هلمند دیده شد. قوای ایالات متحده برای دفاع از دولت جمهوری اسلامی افغانستان در برابر طالبان ایستاد".

حدود دو هفته پیش جنگجویان طالبان بر لشکرگاه مرکز هلمند حمله کردند و نیروهای امریکایی مستقر افغانستان به منظور دفع این حملات طالبان به کمک نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان شتافتند و جنگجویان آن گروه را هدف حملات هوایی قرار دادند.

طالبان این حملات را سرپیچی از توافق دوحه خواندند؛ اما مقامات امریکایی ضمن رد این ادعای طالبان گفته اند که بر اساس همان توافقنامۀ دوحه، با نیروهای افغان همکاری کرده اند.

همچنان رییس جمهور غنی گفت که مقامات امریکایی از ادامۀ کمک‌های اقتصادی با افغانستان، به ویژه حمایت مالی از نظامیان افغان اطمینان داده اند.

او گفت: "طوری که می‌بینید ایالات متحده امریکا عملاً با ما کمک می‌کند تا پروسۀ آمادگی کنفرانس جنیوا در ماه آینده به خوبی پیش برود. تعهدات کمک‌های امریکا با افغانستان در بخش صحت و آموزش درازمدت است."

همچنان رییس جمهور افغانستان تاکید کرد که تعهدات ایالات متحده در بخش تامین حقوق زنان و تقویت نهادهای دموکراتیک هیچ تغییری نکرده است.

به گفتۀ رییس جمهور غنی، امریکا، اتحادیه اروپا و سایر متحدین بین‌المللی برای حفاظت از دستاوردهای ۱۹ سال پسین در کنار افغانستان ایستاده اند.

XS
SM
MD
LG