لینک های دسترسی

Breaking News

'نگرفتن یک دوز واکسین پولیو در کودکی، برای همیش فلجم کرد'


ویروس وحشی پولیو سالانه صدها طفل را آلوده کرده و برای همیش به آنان معلولیت خلق می‌کند.

اما شماری از افراد دارای معلولیت توانسته اند که توانایی های شانرا در بخش‌های مختلف از جمله ورزش نشان دهند و افرادی هدفمندی در جامعه باشند.

قاسم، یک تن از همان افراد است که در کودکی به سبب نگرفتن واکسین پولیو به وقت معینه آن، فلج شده اما توانسته است که به تحصیلات خود ادامه بدهد و نیز یک ورزش کار مطرح شود.

او در مورد چگونگی معلولیت خود گفت: " در کودکی یک دوز واکسین را نگرفته بودم، فلج شدم".

قاسم در یکی از پوهنتون‌های افغانستان سرگرم تحصیل و نسبت به آیندۀ خود خوشبین است. او موفقیت اش را در ایستادگی در مقابل معلولیت دانسته و می‌گوید که در میان محصلین و مردم هیچ گاهی احساس کمبودی نکرده که یک فرد دارای معلولیت است.

قاسم گفت: "هیچ وقت این احساس را به خود نمی‌دهم که چرا این‌طور استم و یا چرا پای من این‌طور شده است و هیچ خاطرۀ بد ندارم".

قاسم در پهلوی ادامه تحصیلات خود به ورزش نیز علاقه دارد و توانسته است که یک ورزشکار مطرح نیز شود. او از اینکه کمیته صلیب سرخ برای خودش و سایر افراد دارای معلولیت زمینه تمرینات ورزشی را فراهم می کند، ابراز قدر دانی می کند.

قاسم یک تن از اعضای فعال تیم ویلچیر باسکتبال افغانستان است و به گفتۀ خودش هم در داخل و هم در خارج کشور در مسابقات باسکتبال اشتراک کرده است.

او از جوانانی که دارای معلولیت هستند می‌خواهد که به تحصیلات شان ادامه دهند و مانند سایر افراد جامعه فعال باشند. او گفت: "جوانانی که معلولیت دارند احساس این را نداشته باشند که معلول استند بلکه روحیه خود را بالا ببرند و همت داشته باشند و کوشش کنند که خود را به یک جایی برسانند."

قاسم از تمام جوانان به خصوص افرادی که فلج پولیو استند می خواهد که به خانواده ها درمورد مرض پولیو آگاهی بدهند که اطفال شان را واکسین و از معلولیت دایمی آنان جلوگیری کنند.

XS
SM
MD
LG