لینک های دسترسی

Breaking News

نقض آتش‌بس در اوکراین؛ مناطق شرقی اوکراین شاهد درگیری بود


باوجودیکه ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، آتش‌بس ۳۶ ساعته در اوکراین اعلام کرده بود، تبادل آتش توپخانه روز جمعه ششم جنوری (۱۶ جدی) در شرق این کشور مهلتی تجلیل از کرسمس را برای ساکنان این منطقه نداد.

ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسی حملات خود در خط مقدم درگیری در شهرهای بخموت، کراماتورسک و کوراخوف ادامه دادند و به ساختمان‌های مسکونی و یک مرکز صحی آسیب رساندند.

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه پنجم جنوری (۱۵ جدی) دستور آتش‌بس ۳۶ ساعته در اوکراین را به مناسبت کرسمس مسیحان اورتودوکس صادر کرد. بسیاری از مسیحیان اورتودوکس که بیشتر آنان در روسیه و اوکراین زندگی می‌کنند، کرسمس را به تاریخ شش و هفت جنوری جشن می‌گیرند.

پوتین گفت: "با توجه به این واقعیت که تعداد زیادی از شهروندان اورتودوکس در مناطق درگیر جنگ زندگی می‌کنند، ما از طرف اوکراینی می‌خواهیم آتش‌بس اعلام کند و به آنها اجازه دهد در مراسم شب کرسمس و همچنین در روز کرسمس شرکت کنند."

اما ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، شام پنجشنبه با رد پیشنهاد آتش بس از سوی پوتین گفت که روسیه می‌خواهد از آتش‌بس به عنوان مهلتی برای جلوگیری از پیشروی اوکراین در منطقه شرقی دونباس استفاده کند و نیرو و تجهیزات بیشتری وارد کند.

دیمیترو کولیبا، وزیر خارجه اوکراین، هم با اشاره به گلوله باران خرسون در روز ۲۴ دسمبر و حملات شب سال نو روسیه گفت که همه اینها گواه بی‌اعتنایی روسیه به تعطیلات مذهبی است.

ایالات متحده روز جمعه گفت که حملات امروز در شرق اوکراین نشان داد که آتش بس کرسمس که توسط ولادیمیر پوتین، اعلام شده بود، یک ترفند "بدبینانه" بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز جمعه به خبرنگاران گفت: "من فکر می‌کنم این ارزیابی با توجه به آنچه در طول روز دیده‌ایم تأیید شده است."

پرایس گفت: "ما معتقدیم که بدبینی ما به دلیل آنچه از روسیه در طول این درگیری دیده‌ایم موجه است.

او گفت:‌‌ "نگرانی ما این است که مسکو به دنبال استفاده از هرگونه توقف احتمالی در جنگ برای بازسازی، سازماندهی مجدد و در نهایت برای حمله مجدد با انتقام بیشتر، با وحشیگری بیشتر و حتی مرگبارتر باشد."

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، نیز روز پنجشنبه دستور پوتین برای آتش‌بس دو روزه در اوکراین را صرفاً تلاشی برای نفس گرفتن تازه برای جنگ خوانده بود. بایدن گفته بود که پوتین در کرسمس و سال نو "آمادهٔ بمباران شفاخانه‌ها، کودکستان‌ها و کلیساها بود" و افزود: "فکر می‌کنم او در تلاش یافتن اوکسیجن است."

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، نیز روز پنجشنبه از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود خواست تا آتش‌بس "یک جانبه" را در اوکراین اعلام کند.

اردوغان در تماس تلیفونی به پوتین گفت: "درخواست‌ها برای صلح و مذاکرات باید با آتش‌بس یک‌جانبه و چشم‌اندازی برای راه‌حل عادلانه پشتیبانی شود."

اما پوتین به اردوغان گفته است که در صورتیکه کیف مناطق اشغال شدهٔ اوکراین توسط روسیه را به عنوان بخشی ازقلمرو روسیه بپذیرد، مسکو آمادهٔ گفتگو با اوکراین است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG