لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار‌های پیهم در کابل تلفات برجا گذاشت


عکس :آرشیف
عکس :آرشیف

عبدالنافی تکور، سخنگوی وزارت داخلهٔ گروه طالبان، روز شنبه ۱۰ سپتمبر (۱۹ سنبله) گفت که در اثر دو انفجار در ساحهٔ دشت برچی واقع در غرب کابل، دست کم یک غیرنظامی به طور سطحی زخمی شده است.

به گفتهٔ تکور، مواد انفجاری در دو بایسکل جاسازی شده بود و فرد مجروح به اسرع وقت به شفاخانه انتقال داده شد.

اما خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیهٔ طالبان، گفته است که در اثر این انفجارها سه نفر زخمی شده اند.

با آنهم شماری از کاربران رسانه های اجتماعی گفته اند که پس از وقوع این انفجارها شش زخمی به یکی از شفاخانه های ساحه انتقال داده شده اند.

اما صدای امریکا تا حال صحت و سقم گزارش کاربران رسانه های اجتماعی را از منابع مستقل تایید نکرده است.

تا حال هیچ فرد و یا گروهی مسوولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است. اما در گذشته، شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت انفجار های مشابه را بر عهده گرفته است.

شاخهٔ خراسان گروه داعش در اوایل سال ۲۰۱۵ در افغانستان ظهور کرد و پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، حملاتش را در این کشور افزایش داده است.

در آخرین مورد،‌گروه شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت حملهٔ پنجم سپتمبر (۱۴ سنبله) در نزدیکی سفارت روسیه در شهر کابل را بر عهده گرفت که در اثر آن شش نفر به شمول دو دپلومات روسیه و چهار شهروند افغان کشته شدند.

در اغلب موارد گروه‌های تندرو سنی به ویژه داعش مسوولیت حملات مرگبار، به شمول حملات انتحاری علیه این اقلیت قومی‌-مذهبی را برعهده گرفته اند.

اغلب باشندگان ساحۀ دشت برچی را اقلیت قومی هزاره و مسلمانان شیعه تشکیل می دهند،‌ اقلیتی که در دو دههٔ‌ پسین به طور هدفمند مورد حملات مرگبار تندروان اسلامی از جمله داعش قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG