لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر: طالبان برای امنیت اقلیت‌ها اقدامات لازم را انجام نداده‌اند


سازمان دیدبان حقوق بشر با اشاره به حملات شاخۀ خراسان دولت اسلامی (داعش) در افغانستان، از عملکرد حکومت طالبان برای محافظت از هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌های دینی در افغانستان انتفاد کرده است.

این سازمان روز سه‌شنبه ششم سپتمبر (۱۵ سنبله) با نشر گزارشی گفته است که گروه داعش، هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌های دینی را در مساجد، مکاتب و محل کاری بارها هدف رار داده است، اما مقامات طالبان برای محافظت آنها در برابر بم‌گذاری‌های انتحاری و سایر حملات و ارایه مراقبت‌های صحی و سایر کمک‌های لازم به قربانیان و خانواده های آن‌ها کار چندانی انجام نداده اند.

بر اساس این گزارش، طی یک سال حاکمیت طالبان بر افغانستان، داعش مسوولیت ۱۳ حمله بر هزاره‌ها را پذیرفته و حد اقل در سه حمله دخیل دانسته شده است. به گفتۀ دیدبان حقوق بشر این حملات کم از کم ۷۰۰ کشته و زخمی برجا گذاشته است.

فرشته عباسی، پژوهشگر بخش افغانستان در دیدبان حقوق بشر گفته است: "از زمان تسلط طالبان، جنگجویان وابسته به داعش حملات وحشیانه متعددی را علیه اعضای جامعه هزاره در حالی که به مکتب، سر کار یا نماز می‌رفتند، انجام داده اند، بدون اینکه پاسخ جدی مقامات طالبان را در پی داشته باشد."

او تاکید کرده است که طالبان در قبال محافظت از جوامع در معرض خطر و کمک به قربانیان حملات و خانواده‌های آن‌ها مسوولیت دارند.

این گزارش به کشتار دسته‌جمعی هزاره‌ها در طول دهه ۱۹۹۰ میلادی توسط نیروهای طالبان اشاره کرده و گفته است که با بازگشت طالبان به قدرت، هزاره‌ها به طور فزاینده‌ای نگران امنیت خود اند.

دیدبان حقوق بشر که از راه دور با برخی از بازماندگان و اعضای خانواده‌های قربانیان انفجارات اخیر در کابل و مزار شریف مصاحبه کرده است، آنان از وضعیت ادامۀ حملات داعش و دیگر گروه‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

یکی از آنان به دیدبان حقوق بشر گفته است: "کودکان ما باید به مکتب بروند، زنان ما باید بتوانند شفاخانه بروند، ما می‌خواهیم به مسجد برویم. برای همه این‌ها باید احساس امنیت کنیم. به خاطر خدا، این مکان‌ها نمی‌توانند هدف باشند، دیگر ما را در همه جا نکشید."

سازمان دیدبان حقوق بشر حملات داعش بر هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌های دینی در افغانستان را نقض قوانین بشردوستانۀ بین‌المللی عنوان کرده و گفته است که "حملات عمدی بر غیرنظامیان جنایت جنگی است".

دیدبان حقوق بشر همچنان از شاخۀ خراسان دولت اسلامی (داعش) خواسته است که تمامی حملات بر غیرنظامیان را متوقف کند.

در گزارش همچنان از دولت‌های که با طالبان در تعامل اند، خواسته شده که باید خواستار حفاظت بهتر از جوامع هزاره در این کشور شده و میکانیزم‌هایی را برای تقویت پاسخگویی در قبال جنایات مرتکب شده در افغانستان تشویق و حمایت کنند.

این در حالی است که طالبان بارها گفته اند که امنیت اقلیت‌های قومی و مذهبی را تضمین خواهند کرد و در این راستا متعهد اند، اما دیدبان حقوق بشر گفته است که طالبان تدابیر امنیتی را بیشتر در ولایات کابل، بلخ و کندز گرفته اند. در این سه ولایت حملات خونین از جنوری سال روان تا اکنون به وقوع پیوسته است.

گروه شاخهٔ خراسان داعش از سال ۲۰۱۵ به اینسو مسوولیت حملات متعدد را به برعهده گرفته است که در آن غیرنظامیان بدون تفکیک قومی، سمتی و دینی و مذهبی هدف قرار گرفته اند.

XS
SM
MD
LG