لینک های دسترسی

Breaking News

حملهٔ انتحاری داعش در پاکستان پنج کشته و ۳۰ زخمی برجا گذاشت


عکس آرشیف
عکس آرشیف

مقام‌ها در پاکستان روز سه شنبه هشتم مارچ (۱۷ حوت) گفتند که در اثر یک حملۀ انتحاری در ایالت بلوچستان واقع در جنوب غرب آن کشور دست کم پنج منسوب امنیتی کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.

به گفتهٔ مقام‌های پاکستان، فرد مهاجم حملهٔ انتحاری را در نزدیکی یک کاروان مقام‌های عالیرتبهٔ آن کشور انجام داد.

گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت این حملهٔ مرگبار را در شهرک سبی بلوچستان بر عهده گرفت. در کمتر از یک هفته، این دومین حملهٔ مرگبار است که در پاکستان رخ داده است.

قبل بر این،‌ جمعه، چهارم مارچ (۱۳ حوت) در اثر انفجار در داخل یک مسجد جامع شیعیان در شهر پشاور پاکستان، ۶۳ نمازگزار کشته و نزدیک به ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. گروه داعش مسوولیت آن حمله را بر عهده گرفت و ادعا کرد که یک عضو افغان آن گروه حمله را انجام داد.

به گفته مقام‌های امنیتی محلی، بمب‌گذار مواد منفجرهٔ خود را در جاده سبی چند دقیقه پس از آن انفجار داد که کاروان محافظان عارف علوی، رییس‌جمهور پاکستان، از آن منطقه عبور کرده بود. اما تا حال مشخص نشده است که آیا رییس جمهور علوی هدف این بوده است یا خیر.

قبل از وقوع این حملهٔ انتحاری، آقای علوی در یک فیستیوال فرهنگی سالانه که از طریق تلویزیون در سراسر پاکستان نشر می شد، در مورد افزایش حملات تروریستی در ایالت بلوچستان و سایر مناطق پاکستان صحبت کرد.

آقای علوی در جریان این سخنرانی‌اش گفت: "ما درک می‌کنیم که پس از خروج [نظامی] ایالات متحده از افغانستان، مقداری از سلاح‌های [پیچیده] به دسترس تروریستان افتاد" اما در مورد توضیحات ارایه نکرد.

رییس جمهور علوی ماه گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامۀ دان پاکستان گفته بود که خروج نیروهای خارجی از افغانستان سبب شده است که اسلحه و تجهیزات پیشرفته به شمول عینک‌های شب‌بین در دست تروریستان بیافتد. به گفتۀ آقای علوی، این "گروه‌های تروریستی" حملات فرامرزی را بر ضد پاکستان انجام می‌دهند.

در همین حال، نظامیان پاکستانی روز سه شنبه گفتند که بر یک مخفیگاه مظنون "تروریستان" در ولسوالی تربت ایالت بلوچستان حمله کرده و "هفت تروریست" به شمول دو فرمانده عمدهٔ آنان را کشته اند.

اردوی پاکستان گفته است که در جریان این حمله مقداری قابل ملاحظه‌ای سلاح و مهمات نیز از نزد گروه‌های تندرو به دست آمده است.

به گفتهٔ مقام‌های پاکستان، شورشیان قومی بلوچ نیز به طور معمول حملات را بر ضد غیر نظامیان و قوای امنیتی آن کشور سازماندهی می‌کنند. شورشیان بلوچ ماه گذشته در حملات جداگانه ۱۹ سرباز پاکستانی را کشتند.

ایالت غنی از معادن بلوچستان و خیبر پشتونخوا با افغانستان مرز مشترک دارند. به گفتۀ مقام‌های پاکستانی، پس از عملیات نظامیان آن کشور در این ایالت‌های مرزی، شماری از رهبران و جنگجویان شورشی پاکستان به افغانستان پناه برده اند.

مقام‌ها در اسلام آباد گفته اند که تندروان از پناهگاه‌های‌شان در قلمرو افغانستان حملات‌شان را در داخل پاکستان سازماندهی می کنند. اما گروه طالبان که حال بر افغانستان مسلط است، بارها گفته است که به هیچ گروهی اجازه نخواهد داد تا از خاک افغانستان بر ضد سایر کشورها استفاده شود.

XS
SM
MD
LG