لینک های دسترسی

Breaking News

نامزد هندی‌تبار پیشتاز رای گیری حزب محافظه کار برای صدارت بریتانیا شده است


ریشی سوناک، وزیر پیشین مالیۀ بریتانیا در نخستین رای‌گیری قانونگذاران حزب محافظه کار روز چهار شنبه ۱۳ جولای (۲۲سرطان) در حالی که رقابت با حذف دو نامزد به شش نفر کاهش یافت، در صدر نامزادان کرسی صدارت قرار گرفت.

ریشی سوناک، نخستین وزیر مالیۀ هندی‌تبار در بریتانیا سه شنبه گذشته از کابینۀ بوریس جانسن، صدر اعظم پیشین بریتانیا کناره‌گیری کرد و سه روز بعد با نشر پیام ویدیویی در تویتر اعلام کرد که نامزد رقابت‌ها برای صدارت می‌شود. او با دریافت ۸۸ رای در صدر این رقابت قرار گرفته است.

پس از او، پنی موردانت، وزیر دفاع پیشین بریتانیا ۶۷ رای را کسب کرد. موردانت ۴۹ ساله نخستین زنی است که به صفت وزیر دفاع بریتانیا ایفای وظیفه کرده است.

او روز یکشنبه دهم جولای با نشر ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که برای احراز کرسی صدارت رقابت می‌کند.

لیز تراس، وزیر امور خارجه با حمایت ۵۰ قانونگذار محافظه کار در ردیف سوم قرار گرفت. خانم تراس، ۴۶ ساله، به خاطر رک و راست و بی‌پرده گویی در میان اعضای حزب محافظه کار بریتانیا مشهور است.

کیمی بادناچ که چهار شنبه گذشته از سمت وزارت برابری بریتانیا استعفا داد، در این رقابت ۴۰ رای را از آن خود کرد. تام توجندات، رییس کمیتۀ امور خارجی پارلمان بریتانیا ۳۷ رای و سویلا بریورمن، لوی سارنوال بریتانیا که ۴۲ سال عمر دارد ۳۲ رای کسب کردند.

جرمی هنت، وزیر پیشین خارجه و صحت بریتانیا که در انتخابات ۲۰۱۹ در برابر بوریس جانسن شکست خورده بود و ناظم زهاوی، که به تازگی به صفت وزیر مالیۀ بریتانیا گماشته شده است، نتوانستند ۳۰ رای را که برای راهیابی به دورهٔ بعدی لازم است، دریافت کنند.

قرار است دور بعدی رای گیری روز پنجشنبه برگزارشود. حزب حاکم تلاش می‌کند تا فهرست نامزدان را الی هفتهٔ آینده به دو نفر برساند تا اعضای حزب برندهٔ نهایی را انتخاب کنند.

رقابت برای احراز کرسی صدارت در بریتانیا پس از آن آغاز شد که بوریس جانسن، صدر اعظم پیشین بریتانیا به دلیل نادیده گرفتن مقررات قرنطین در جریان همه‌گیری کووید۱۹ به نقض قانون و نیز به خاطر بی ‌توجهی و رفتار نامناسب با یکی از ناظران انضباطی حزب در مجلس، به نادیده گرفتن ضوابط اخلاقی و نداشتن صداقت لازم برای تصدی صدارت متهم شد و سرانجام در اثر فشارها روز پنجشنبه ۷ جولای (۱۶ سرطان) استعفا کرد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG