لینک های دسترسی

Breaking News

رقابت صدارت بریتانیا؛ یک هندی، یک‌پاکستانی‌ و یک عراقی‌تبار در میان نامزدان اند


از راست به چپ: ریشی سوناک، ساجد جاوید و ناظم زهاوی
از راست به چپ: ریشی سوناک، ساجد جاوید و ناظم زهاوی

رقابت برای احراز کرسی صدارت در بریتانیا به شدت جریان دارد و تا کنون کم از کم نه نفر رسماً اعلام کرده اند که برای گرفتن کرسی صدر اعظم رقابت خواهند کرد و نام‌های بیشتری به این فهرست افزوده خواهد شد.

بوریس جانسن، صدر اعظم پیشین بریتانیا که به دلیل نادیده گرفتن مقررات قرنطین در جریان همه‌گیری کووید۱۹ به نقض قانون و نیز به خاطر بی ‌توجهی و رفتار نامناسب با یکی از ناظران انضباطی حزب در مجلس، به نادیده گرفتن ضوابط اخلاقی و نداشتن صداقت لازم برای تصدی صدارت متهم شده بود، سرانجام در اثر فشارها روز پنجشنبه ۷ جولای (۱۶ سرطان) استعفا کرد.

در میان کسانیکه که برای احراز کرسی صدارت بریتانیا، آستین برزده اند، نامزدان هندی‌تبار، پاکستانی‌تبار و عرب‌تبار نیز شامل اند.

ریشی سوناک:
ریشی سوناک، نخستین وزیر مالیۀ هندو در بریتانیا سه شنبه گذشته از کابینۀ جانسن کناره‌گیری کرد و سه روز بعد با نشر پیام ویدیویی در تویتر اعلام کرد که نامزد رقابت‌ها برای صدارت می‌شود.

سوناک، ۴۲ ساله، که از دیر زمان جانشین احتمالی جانسن پنداشته می‌شد، اوایل امسال با پرسش‌ها در مورد سرمایۀ شخصی و نیز سوابق مالیاتی بستگانش‌ روبرو شده است.

با اینحال، نظرپرسی اخیر اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا نشان داده است که سوناک هنوز هم در میان طرفداران این حزب در صدر قرار دارد، هرچند بی‌میلی وی به کاهش فوری مالیات ممکن در کارزار رسیدن به کرسی صدارت به زیانش تمام شود.

جرمی هنت:
جرمی هنت، وزیر پیشین خارجه و صحت بریتانیا که در انتخابات ۲۰۱۹ در برابر بوریس جانسن شکست خورده بود، روز شنبه اعلام کرد که برای گرفتن کرسی صدارت رقابت می‌کند.

هنت، ۵۵ ساله، که در همه‌پرسی ۲۰۱۶ بریتانیا طرفدار باقی‌ماندن آن کشور در اتحادیۀ اروپا بود، گفته است که در صورت پیروزی ایستر‌مک‌وی، یکی از طرفداران برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) معاون وی خواهد بود.

جرمی هنت وعده سپرده است که مالیات شرکت‌ها را از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش خواهد داد.

لیز تراس:
گمان می‌رود که لیز تراس، وزیر خارجۀ بریتانیا نیز به احتمال زیاد یکی از نامزدان رقابت صدارت در بریتانیا خواهد بود، هرچند تا کنون خودش رسماً اعلام نامزدی نکرده است.

خانم تراس، ۴۶ ساله، به خاطر رک و راست و بی‌پرده گویی در میان اعضای حزب محافظه کار بریتانیا مشهور است.

اما برخی تصامیم وی چالش برانگیز بوده است، به ویژه موضع گیری اخیر وی که پس از تهاجم روسیه بر اوکراین، بریتانیایی‌ها را ترغیب کرد که به دفاع از اوکراین برای جنگ به آن کشور بروند.

ساجد جاوید:
ساجد جاوید که سه شنبه گذشته از سمت وزارت صحت بریتانیا استعفا داد و در سال ۲۰۲۰ نیز از وزارت مالیۀ آن کشور استعفا داده بود، روز شنبه اعلام کرد که برای گرفتن پست صدر اعظم، خود را نامزد می‌کند.

جاوید، ۵۲ ساله، که فرزند یک مهاجر پاکستانی است و پدرش در بریتانیا رانندۀ بس بود، کار در پست‌های عمده و کلیدی در نظام بانکی بریتانیا را در کارنامۀ خود دارد.

ساجد جاوید نیز مانند ریشی سوناک با پرسش‌هایی در مورد ثروت شخصی و سیاست مالیاتی مواجه است، اما وی روز یک شنبه دهم جولای در مصاحبه با رسانه‌ها گفت که در صورت انتخاب شدن به صفت صدر اعظم، مالیات را کاهش خواهد داد.

ناظم زهاوی:
ناظم زهاوی که به تازگی به صفت وزیر مالیۀ بریتانیا گماشته شده است، به خاطر نظارت از برنامۀ تطبیق واکسین کووید۱۹ در بریتانیا به پیمانۀ گسترده تحسین و تمجید شده است.

زهاوی که ۵۵ سال عمر دارد و در کودکی از عراق به بریتانیا آمده است، پیش از وارد شدن به سیاست، یک شرکت نظرپرسی را بنیان گذاشت که اکنون به یکی از نهادهای مطرح و شناخته‌شده در بریتانیا مبدل شده است.

افزون بر اینکه ثروت شخصی زهاوی توجه زیادی را به خود جلب کرده است، رسانه‌های بریتانیایی روز یکشنبه گزارش دادند که مسوولان وزارت مالیۀ بریتانیا از زهاوی تحقیقات کرده اند، هرچند آقای زهاوی گفته است که هیچ گونه خلاف کاری نکرده است.

تام توجندات:
تام توجندات، رییس کمیتۀ امور خارجی پارلمان بریتانیا نخستین کسی بود که اعلام کرد برای کرسی صدارت رقابت می‌کند.

توجندات ۴۹ ساله که در صفوف قوای مسلح بریتانیا در شرق میانه ایفای وظیفه کرده است، همواره به خاطر نحوۀ خروج قوای آن کشور از افغانستان و روند تخلیه از حکومت آقای جانسن انتقاد کرده است.

پنی موردانت:
موردانت ۴۹ ساله نخستین زنی است که به صفت وزیر دفاع بریتانیا ایفای وظیفه کرده است و اکنون وزیر تجارت آن کشور است.

او روز یکشنبه دهم جولای با نشر ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که برای احراز کرسی صدارت رقابت می‌کند.

موردانت طرفدار سرسخت برگزیت بود و یکی از چهره‌هایی است که گمان می‌رود قادر به کسب حمایت گستردۀ حزب بر سر اقتدار محافظه‌کار بریتانیا شود.

سویلا بریورمن:
سویلا بریورمن، لوی سارنوال بریتانیا که ۴۲ سال عمر دارد نیز نامزدی خود را در رقابت صدارت اعلام کرده است.

بریورمن یکی از ۲۸ قانونگذاری بود که با طرح برگزیت پیشنهاد شده از سوی تریسا می، صدر اعظم پیشین بریتانیا مخالفت کرده بود.

گرانت شاپس:
گرانت شاپس، وزیر ترانسپورت بریتانیا نیز روز شنبه اعلام کرد که در کارزار رقابت برای گرفتن کرسی صدارت خود را نامزد می‌کند.

شاپس ۵۳ ساله، وعده سپرده است که مالیات را کاهش داده و یک حکومت با کفایت را ایجاد خواهد کرد.

کیمی بادناچ
کیمی بادناچ که چهار شنبه گذشته از سمت وزارت برابری بریتانیا استعفا داد، خود را برای کرسی صدارت نامزد کرده است.

خانم بادناچ که ۴۲ سال عمر دارد، وعده سپرده است که "حقایق" را بیان خواهد کرد چون به گفتۀ وی مردم از "ابتذال و لفاظی میان تهی خسته شده اند."

XS
SM
MD
LG