لینک های دسترسی

Breaking News

صدر اعظم بریتانیا استعفای خود را اعلام کرد


بوریس جانسن
بوریس جانسن

بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا پس از چندین روز استقامت و مبارزه برای حفظ سمت اش، در نهایت امروز پنجشنبه ۷ جولای (۱۶ سرطان) استعفای خود را اعلام کرد.

اینک حزب محافظه کار بریتانیا باید رهبری جدیدی را انتخاب کند که در نهایت آن شخص صدر اعظم جدید بریتانیا خواهد شد.

آقای جانسن در روز پنجشنبه در سخنرانی به خاطر اعلام استعفایش گفت: "دلیلی که در چند روز گذشته به شدت ایستادگی کردم تا به مکلفیت خود ادامه دهم، تنها این نبود که خودم می‌خواستم چنین کنم، بلکه حس کردم که وظیفۀ، رسالت و مکلفیت من در قبال شما است تا به آنچه که در سال ۲۰۱۹ وعده سپرده بودم، عمل کنم."

او گفت که تا زمان انتخاب رهبر جدید برای حزب محافظه کار و مشخص شدن صدر اعظم جدید به کارش ادامه خواهد داد. به گفتۀ آقای جانسن، روند انتخاب رهبر جدید حزب و صدر اعظم جدید هفتۀ آینده اعلام می‌شود.

بوریس جانسن در سخنرانی روز پنجشنبه، نهایی شدن طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (بریگزیت)، مقابله با همه‌گیری کروناویروس و رهبری غرب در پاسخ به تهاجم روسیه بر اوکراین از به صفت دستآوردهای خود برشمرد.

هرچند آقای جانسن اصرار ورزیده بود که به ایفای وظیفه به صفت صدر اعظم بریتانیا ادامه می‌دهد، اما مخالفت‌های درون حزبی با ادامۀ کار وی، استفعای بیش از ۵۰ عضو حزب محافظه‌کار در پارلمان و نیز استعفای بیش از ۴۰ مقام دولتی به شمول وزیران کابینه او را مجبور به کناره‌گیری کرد.

آقای جانسن به دلیل نادیده گرفتن مقررات قرنطین کرونا ویروس به شمول راه اندازی حد اقل ۱۲ ضیافت‌ خصوصی در دفترکارش، از سوی مخالفین سیاسی اش به نقض قانون متهم شده بود.

بوریس جانسن همچنین به خاطر بی ‌توجهی و رفتار نامناسب با یکی از ناظران انضباطی حزب در مجلس، به نادیده گرفتن ضوابط اخلاقی و نداشتن صداقت لازم برای تصدی صدارت متهم شده بود.

ایان بلکفورد، رهبر حزب ملی اسکاتلند در پارلمان بریتانیا می‌گوید که آقای جانسن اعتمادی را که بر او شده بود، نقض کرد. بلکفورد گفت:‌ "او باید درک کند که بیشتر از این صلاحیت اخلاقی برای رهبریت را ندارد و برای او تمام شده است".

بوریس جانسن در جولای سال ۲۰۱۹ به قدرت رسید و تعهد کرد که خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا (بریکزت) را نهایی کرده و این کشور را از وضعیت پیش آمده پس از همه‌ پرسی سال ۲۰۱۶ در خصوص بریگزت نجات خواهد داد.

آقای جانسن یکی از متحدین نزدیک ایالات متحدۀامریکا و از حامیان اوکراین در جنگ آن کشور با روسیه می باشد.

بوریس جانسن پیش از رسیدن به سمت صدارت، در پست‌های مختلف دولتی به شمول وزیرخارجۀ بریتانیا، شاروال لندن و نمایندۀ مردم در پارلمان، ایفای وظیفه کرده بود.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز، اسوشیتدپرس و فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG