لینک های دسترسی

Breaking News

رونق کشت گل‌ آفتاب‌پرست به جای کوکنار در ولایت بلخ


شماری از دهقانان و فروشندگان تخم‌های زراعتی در ولایت بلخ می‌گویند که کشت گل آفتاب‌پرست در این ولایت رونق بیشتر یافته و دهقانان زیادی این گیاه را جاگزین کشت کوکنار و چرس در زمین‌های زراعتی‌شان کرده اند.

محمد شهباز، یک تن از فروشندگان در شهر مزار شریف می‌گوید که در سال‌های اخیر تعداد زیادی از مشتریان او که دهقانان اند، به خرید تخم گل آفتاب پرست رو آورده و این گیاه در زمین‌های زراعتی ولایت بلخ حاصل‌دهی خوبی داشته است.

به گفته این فروشنده، تخم گل آفتاب پرست از کشورهای خارجی وارد افغانستان می‌شود، اما با افزایش کشت و حاصلات داخلی این گیاه در سال‌های اخیر، میزان واردات آن کاهش یافته است.

او به صدای امریکا گفت: "محصول تخم گل آفتابگردان رشد قابل ملاحظه‌ای در افغانستان داشته است. در سابق از کشور‌های ایران، چین، عربستان، دبی و سودان به قسم تجارتی وارد می‌شد اما حال کشت آن در افغانستان ترویج بیشتر پیدا کرده و دهقانان هم از آن راضی اند."

شهباز همچنان با اشاره به حاصل فراوان این گیاه نسبت به دیگر گیاهان زراعتی افزود: "در یک جریب زمین یک کیلو تخم گل آفتابگردان حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلو حاصل می‌دهد. قیمت آن نیز بسیار خوب است که از یک جریب زمین ۸۰ هزار تا یک لک افغانی حاصل می‌دهد."

نورالله رجبی، یک تن از دهقانان ولایت بلخ که به کشت گل آفتاب‌پرست تشویق شده است، به صدای امریکا گفت: "

آقای رجبی به صدای امریکا گفت: "همسایه‌‌ها و دیگر دهقانان که گل آفتاب‌پرست کشت کرده بودند، از آن حاصل خوب به دست آوردند، به همین دلیل من هم علاقه مند شدم و امروز آمدم یک ده کیلو تخم گل آفتاب‌پرست خریدم که کشت کنم."

این دهقان گفت که کشت گل آفتاب‌پرست نیازمند آب کم است و از بهار تا خزان در یک قطعه زمین می‌توان دو فصل این گیاه را کاشت و حاصل‌برداشت. او کشت گل آفتاب‌پرست را بدیل مناسب به جای خشخاش خواند و گفت که این محصل حلال و بدون دردسر است.

XS
SM
MD
LG