لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: ۱۸۸۵ غیرنظامی افغان پارسال در حملات طالبان کشته شدند


دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر گزارش تلفات غیرنظامیان در جریان منازعه در این کشور گفته است که در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳۰۳۵ غیرنظامی افغان در جنگ‌ و خشونت‌ها در این کشور کشته و ۵۷۸۵ غیر نظامی دیگر زخمی شده اند.

بر بنیاد این گزارش، خشونت‌ها به ویژه ترورهای هدفمند مخالفان مسلح دولت افغانستان، ماین‌های جاسازی‌شدۀ طالبان، حملات هوایی نظامیان افغان و درگیری‌ها در سراسر افغانستان با آغاز مذاکرات صلح رو به افزایش بوده است.

گزارش گفته است مذاکرات صلح افغانستان که در ۱۲ سپتمبر ۲۰۲۰ میلادی در دوحه آغاز شد، نه تنها تا حالا نتوانسته است که از میزان آسیب‌ها به غیرنظامیان بکاهد، بلکه منجر به افزایش آن شده است.

در گزارش آمده است: "یافته‌های یوناما نشان می‌دهد که تلفات افراد ملکی در سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ در مقایسه با عین مدت در ۲۰۱۹، ۴۵ درصد افزایش یافته که عامل اصلی استفاده از مواد انفجار تعبیه شده و قتل‌های هدفمند می‌باشد".

دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است که ۲۰۲۰ می‌توانست سال صلح در افغانستان باشد، اما هزاران غیرنظامی افغان در نتیجۀ درگیری‌ها، حملات و انفجارها جان باخته اند.

خانم لاینز گفته است: "در نهایت، بهترین راه برای محافظت از افراد ملکی برقراری آتش‌بس بشردوستانه می‌باشد. طرفین که از آتش‌بس امتناع می‌ورزند باید عواقب ویرانگر چنین وضعیتی را بر زندگی افراد ملکی افغانستان مشاهده کنند."

خانم لاینز تاکید کرده است که هدف اصلی این گزارش بیان‌کردن حقایق و توصیه‌ها به طرفین منازعه است، تا گام‌های فوری و مشخص را برای جلوگیری از آسیب رساندن به افراد ملکی بردارند و "حتی یک روز را تلف نکنند. "

ملل متحد، مخالفان مسلح دولت افغانستان را در قبال کشته‌شدن ۱۸۸۵ غیرنظامی و جراحت ۳۵۷۴ نفر دیگر مسوول دانسته است. از میان ۶۲ درصد تلفات که به مخالفان مسلح دولت نسبت داده شده، مسوول ۴۶ درصد آن طالبان و مسوول هشت درصد دیگر آن گروه دولت اسلامی شاخۀ خراسان خوانده شده است.

همچنان، نیروهای طرفدار دولت افغانستان عامل کشتار ۸۴۱ و جراحت ۱۳۹۰ غیرنظامی قلمداد شده اند که نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۴ درصد کاهش یافته است.

از سویی هم بر بنیاد این گزارش، تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات انتحاری در شهرهای بزرگ و عملیات نظامیان خارجی کاهش یافته، ولی حملات عمدی بر اعضای محاکم، فعالان رسانه‌ای، جامعۀ مدنی، اقلیت‌های مذهبی، حملات بدون تفکیک طالبان با استفاده از بم‌های فشاری، جاسازی مواد منفجره و کاربرد هاوان و راکت و حملات هوایی در مناطق مسکونی نگران‌کننده خوانده شده است.

یوناما گفته است که هنوز هم افغانستان در میان مرگبارترین مکان‌ها برای غیرنظامیان در جهان است.

XS
SM
MD
LG