لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات ناشی از انفجار ماین و مواد منفجرناشده در افغانستان


وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان می‌گوید که ماین‌گذاری‌ها در جریان جنگ همه روزه از افغان‌ها قربانی می‌گیرد و تلفات سنگین به افغان‌ها وارد کرده است.

غلام بهاءالدین جیلانی، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان روز پنجشنبه در برنامۀ حساب‌دهی دولت به ملت گفت: "در جریان سال ۹۹ متاسفانه در اثر انفجار ماین‌ها ما ۱۴۰۰ شهید و زخمی داشتیم."

اما او آمار دقیق کشته‌ها و زخمیان را واضح نساخت. آمار این وزارت نشان می‌دهد که ماهانه به صورت پیوسته ۱۱۸ نفر در افغانستان به دلیل انفجار ناشی از ماین و مواد منفجر ناشده کشته می‌شوند و یا هم اعضای بدن شان قطع می‌شود.

همچنان وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان گفت که در سال گذشتۀ مالی ۵۱ کیلومتر مربع اراضی این کشور از وجود ماین و مهمات منفجرناشده پاک‌سازی شده است و تیم‌های ماین‌پاکی هنوز هم به پاک‌کاری اراضی دارای ماین‌ و مواد منفجرناشده در چند ولایت کشور مصروف استند.

آقای جیلانی افزود: "۱۶۰۰ کیلومتر مربع زمین در تمام کشور تا هنوز مناطق ناپاک‌شده از ماین باقی مانده، ۳۰۰۰ کیلومتر مربع در عرض ۳۰ سال گذشته پاک‌سازی گردیده که ارقام کلی است".

همچنان وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث گفت که طی سال مالی گذشته، برای حدود یک میلیون باشندۀ ساحات معروض به خطر ماین، در مورد ماین و مهمات منفجرناشده آگاهی داده شده است.

XS
SM
MD
LG