لینک های دسترسی

Breaking News

حیثیت کابل در مذاکرات با طالبان، جناح سیاسی یا دولت؟


پس از آنکه دولت افغانستان اعلام کرد که قرار است مذاکرات مستقیم میان دولت و نمایندگان گروه طالبان، تا دو هفته آینده آغاز شود، نمایندۀ طالبان یک بار دیگر بر موقف شان تاکید کرده گفته اند که با "اداره کابل منحیث یک حکومت نه بلکه به حیث یک جناح سیاسی" مذاکره صورت خواهد گرفت.

در اعلامیه‌ای به تاریخ ۲۷ جولای (۵ اسد) از جانب وزارت دولت در امور صلح منتشر شده، آمده است که کار برای تعیین یک هیات ۱۵ نفری از جانب دولت افغانستان، در حال نهایی شدن است.

براساس این اعلامیه، اعضای هیات مذاکره‌کنندۀ افغانستان با طالبان، از میان چهره‌هایی انتخاب می‌شوند که پیش از این در گفتگوهای دوحه نیز اشتراک کرده بودند.

اما سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه گفته است که با "حکومت افغانستان" مذاکره نمی‌کنند.

او در صفحه تویتراش نوشته است: " پس از اعلان جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان روند مذاکرات بین الافغانی با تیم مشترک جناح‌های سیاسی آغاز می‌شود. ادارۀ کابل منحیث یک حکومت نه بلکه مانند سایر جناح‌های سیاسی، یک جناح خواهد بود."

مذاکرات طالبان با پاکستان

از جانب دیگر پاکستان گفته است که به زودی از طالبان برای ملاقات با عمران خان، صدر اعظم آن کشور، به گونه رسمی دعوت خواهد کرد.

روزنامه پاکستانی تربیون به نقل از یک مقام حکومت پاکستان گزارش داده که اسلام آباد تلاش خواهد کرد تا طالبان را به اعلام آتش بس و مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان ترغیب کند.

این در حالی است که عمران خان، صدر اعظم پاکستان هفته گذشته هنگام ملاقات با دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده در قصر سفید گفت که او پس از برگشت به پاکستان با طالبان دیدار خواهد کرد.

گروه طالبان در واکنش به این اظهارات عمران خان سه روز پیش گفت که اگر پاکستان از این گروه دعوت کند، نمایندگان طالبان آماده اند با عمران خان ملاقات کنند.

سهیل شاهین، هفته گذشته در صحبت با صدای امریکا گفت که تا کنون طالبان از سوی پاکستان دعوت نامه رسمی برای ملاقات با عمران خان دریافت نکرده اند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان نیز روز گذشته گفت که طالبان آمادۀ مذاکره اند و اسلام آباد در روند صلح افغانستان نقش میانجی را ایفا خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG