لینک های دسترسی

Breaking News

تایوان برای دفاع از خود از جنگ اوکراین سرمشق می‌گیرد


وزیر دفاع تایوان یک گروه کاری را ایجاد کرده است تا تاکتیک‌های جنگ در اوکراین را مطالعه کند، به شمول اینکه آن کشور چگونه توانسته است در برابر تهاجم روسیه تاب آورد.

چیو کوچینگ، وزیر دفاع تایوان روز پنجشنبه ۳۱ مارچ (۱۱ حمل) به خبرنگاران گفت که در این مورد با ایالات متحدۀ امریکا نیز بحث شده است.

تایوان که چین ادعای ملکیت آن را دارد، پس از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین، سطح احضارات خود را بلند برده و نگران است که مبادا بیجینگ نیز دست به اقدام مشابهی بزند.

هرچند تا کنون هیچ نشانه‌ای گواه بر نیت چین برای حمله بر تایوان دیده نشده است، این نگرانی پس از آغاز جنگ اوکراین همواره در حلقات سیاسی و رسمی تایوان مطرح شده است.

وزیر دفاع تایوان گفت که گروه کاری تازه ایجاد شده در وزارت دفاع آن کشور در مورد چگونگی جنگ اوکراین با مقام‌های کشورهای خارجی تماس گرفته است. به گفتۀ وی یکی از مسایلی که تایوان آن را پیگیری می‌کند، کارکرد ضعیف نظامی روسیه و مقاومت اوکراین است.

آقای چیو بدون ارایۀ جزییات گفت: "این موضوع نه تنها در جلسات میان ایالات متحده و تایوان، بلکه با سایر کشورهایی که تماس‌های منظم با تایوان دارند نیز بحث شده است."

وزیر دفاع تایوان گفت که گروه کاری این کشور که برای بررسی جنگ اوکراین توظیف شده است، شامل استادان و کارشناسان پوهنتون ملی دفاعی آن کشور است.

او گفت: "با اینحال، ما اظهارات شتابزده نخواهیم داشت، بلکه بحث‌های مهم داخلی خواهیم داشت تا به نتایجی دست یابیم که برای تدارک جنگ افزار و آمادگی برای جنگ ممد باشد."

در حالیکه مقام‌های تایوانی شباهت‌های زیادی را در وضعیت خود و جنگ اوکراین می‌‌بینند، همزمان به تفاوت‌های بزرگی نیز اشاره دارند. به گونۀ مثال، تنگۀ آبی تایوان "مانعۀ طبیعی" است که سوق و اعزام نیروهای چینی را به تایوان به مراتب دشوار می‌سازد، حالانکه نیروهای روسی به سادگی مرزهای زمینی را عبور کرده و وارد اوکراین شدند.

تایوان همچنین نیروی هوایی بزرگ و مجهز دارد و افزون بر آن در حال انکشاف ظرفیت‌های تهاجمی میزایل‌هایی است که خود آن را ساخته است.

در کم و بیش دو سال گذشته، چین با ادعای ملکیت تایوان، فشار نظامی خود را بر این جزیره افزایش بخشیده است، اما تایوان حاکمیت چین را رد کرده و اصرار دارد که تنها تایوانی‌ها می‌توانند در مورد سرنوشت و آیندۀ شان تصمیم بگیرند.

XS
SM
MD
LG