لینک های دسترسی

Breaking News

وزرای خارجه افغانستان و تاجکستان خواستار گسترش روابط تجارتی دو کشور شدند


وزرای خارجه افغانستان و تاجکستان خواستار گسترش روابط تجارتی دو کشور شدند
وزرای خارجه افغانستان و تاجکستان خواستار گسترش روابط تجارتی دو کشور شدند

زلمی رسول، وزیر امور خارجه افغانستان، بعد از ملاقات با همراه خان ظریفی، همتای تاجیکش، گفت در این ملاقات راجع به مسائل مورد علاقه دو جانب، از جمله راجع به نحوه اجرای توافقنامه یی که تا اکنون میان دو کشور به امضا رسیده، در زمینه‌های مختلف، راجع به برنامه ساختن خط راه آهن و حمل ونقل، امنیت منطقه وهم آهنگی موقف دو طرف در مورد مسائل امنیتی منطقه صحبت کرده‌اند.

آقای رسول گفت "دو کشور منافع مشترک دارند، دو کشور برادر و دوست هستند. و خوبی افغانستان خوبی تاجکستان است، خوبی تاجکستان خوبی افغانستان است. ما امیدواریم هستیم، که این مناسبات روز به روز بهتر شود و در آیندۀ نزدیک ما در یک منطقه آرام، در منطقه یی زندگی کنیم که برادری مردم ما زیادتر شود."

هر دو جانب خواستار گسترش روابط تجارتی دو کشور شده و همچنین راههای توسعه این همکاریها را بحث کردند.

دو موافقتنامه باید طی این سفر تهیه شود و به امضای دو جانب برسد. یک توافقنامه درباره تشویق سرمایه ‌گذاری های مشترک است و دیگری درباره برچیدن ماین ها از مرز میان دو کشور می باشد.

همراه خان ظریفی، وزیر امور خارجه تاجکستان، گفت که در این ملاقات طرح دو موافقتنامه بررسی شده است، که قرار است در جریان سفر حامد کرزی به تاجکستان در حاشیه‌ ملاقات چارگانه رؤسای جمهوری تاجکستان، پاکستان، روسیه و افغانستان در اوّل ماه سپتمبر به امضا برسد.

او افزود "در این صحبت ها تاجکستان و افغانستان هم فکر هستیم و ما خواهان آن هستیم، که صلح و ثبات در افغانستان کامل باشد و مناسبت های تجاری تاجکستان و افغانستان گسترش یابد."

انتظار می‌رود در اوایل ماه سپتمبر سال جاری در شهر دوشنبه نشست سران کشورهای تاجکستان، افغانستان، روسیه و پاکستان برگزار شود.

ضمناً، دو سال قبل دیدار سران "گروه چهارگانه" در تاجکستان و سال گذشته در شهر ساچی روسیه برگزار شد و در جریان آنها راه های حل قضیه افغانستان و مبارزه مشترک با مواد مخدر بررسی شده بود.

وزرای خارجه تاجکستان و افغانستان گفتند که میان این دو کشور ده ها سند همکاری در بخش های سیاسی، اقتصاد، تجارت و فرهنگ امضا شده و در این دیدار جانب ها روند اجرای این اسناد را بررسی کرده‌اند.

قرار است، فردا(پنجشنبه) سفر زلمی رسول به نیروگاه برق آبی "نارک" و ملاقات او با امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجکستان، انجام شود.

XS
SM
MD
LG