لینک های دسترسی

Breaking News

پولیس تاجیکستان مظنونان داعش را کشت که راهی افغانستان بودند


مقام‌های تاجیک از بازداشت چندین نفر دیگر در این عملیات خبر داده است
مقام‌های تاجیک از بازداشت چندین نفر دیگر در این عملیات خبر داده است

پولیس تاجیکستان چهار تن از بستگان گل مراد حلیموف یک افسر پیشین پولیس آن کشور و جنگجوی کنونی داعش را در جریان عملیات در نزدیکی مرز با افغانستان کشت.

دگروال حلیموف که در بخش مبارزه با تروریزم آموزش دیده است، دو سال پیش صفوف نیروی ویژۀ پولیس تاجیکستان را ترک کرد و به جبهۀ جنگجویان داعش پیوست.

ایالات متحدۀ امریکا در اگست سال گذشته تا سه میلیون دالر انعام را به معلوماتی اختصاص داد که منجر به دستگیری یا از بین بردن حلیموف شود.

از دید واشنگتن، حلیموف یکی از رهبران کلیدی دولت اسلامی بوده که در تصرف بخش‌هایی از عراق و سوریه نقش داشته و الهام بخش چندین حملۀ مرگبار تندروان در گوشه و کنار جهان بوده است.

مقام‌های امنیتی تاجیکستان به خبرگزاری رویترز گفته اند که پولیس بر چند عضو خانوادۀ حلیموف شک داشت که با گروه داعش رابطه داشته و می‌خواستند با عبور از مرز، وارد افغانستان شوند.

منابع که نخواسته اند نام شان گرفته شود به خبرگزاری رویترز گفته اند که پولیس شام سه شنبه بر یک منزل در روستای عبرت در جنوب تاجیکستان یورش برده و با مقاومت مظنونان برخوردند.

در این رویداد به گفتۀ منابع امنیتی تاجیکستان، یک پولیس زخمی شد و دو برادر و دو برادرزادۀ حلیموف کشته شدند. همچنان از دستگیری چندین نفر دیگر خبر داده شده است.

وضاحت داده نشده است که مظنونان به کدام هدف تلاش داشتند به افغانستان بروند، اما در این اواخر فعالیت گروه‌های تندرو در شمال افغانستان به ویژه ولایت‌های بدخشان و کندز که با تاجیکستان هم مرز است تشدید یافته است.

در اپریل سال روان، قوای امنیتی تاجیکستان بهروز، پسر بزرگ حلیموف را که ۱۸ سال دارد به این ظن بازداشت کردند که گویا وی تلاش داشت به پدرش در صفوف داعش بپیوندد.

هزاران شهروند کشورهای آسیای مرکزی به شمول تاجیکستان در چند سال گذشته به صفوف داعش پیوسته اند. تنها در سال روان چندین شهروند آسیای مرکزی در پیوند با بم گذاری در متروی شهر سنت پیترسبرگ روسیه و حمله با لاری در شهر استکهلم سویدن بازداشت شدند.

گزارش: خبرگزاری رویترز

XS
SM
MD
LG